My list

September 15, 2014

20 Facts about Me

Pada mulanya aku tak nak buat post tentang ni. But, few of the readers have repeatedly asking for it dekat Skype chat, so, here we go...

1. Socially awkward with ladies... walaupun kebanyakan kenalan merasakan yang aku seorang yang social, aku sebenarnya agak socially awkward dengan perempuan... being in all-boys school sedari darjah 1 sehingga habis PMR, aku memang tidak mempunyai ramai kenalan perempuan... even during degree years pun, aku masih di cop sebagai "Sombong" oleh rakan sekelas perempuan... dahulu aku akan cuba mengelak untuk berada di kalangan perempuan, sebab aku akan jadi clueless... tapi selepas satu batch tahu tentang sexuality aku, they began to open up with me, and i think i'm getting better in handling ladies...

2. Sangat cerewet tentang makanan... this would be among the first thing anyone would learn about me... kawan-kawan aku mmg tau kalau dorang masak, jangan minta aku komen pasal masakan dorang sebab I will do so non-stop for minutes... from the texture, appearance, taste, even the plating... hahahaha... Satu lagi, aku allergic terhadap banyak jenis makanan, seperti ayam, ketam, udang, sotong, certain fishes... but of course, I'm a good cook myself...

3. OCD bila berkenaan novel... I have to say, I love novels... aku prefer genre fantasy, romance, historical war, even berkenaan theology... but, I'm more of a collector... which means, I have a strict code with regards to it... katakan aku beli satu novel bersiri, buku ke dua dan seterusnya mesti ikut buku yang pertama... either paper back/hard cover, must be the same publisher, must be the same theme for the cover, must be the same height... sebagai contoh, aku mengikuti novel The Southern Vampire Mysteries... buku yang pertama sehingga ke sembilan yang aku adalah hard cover dari Penguin Books. Tapi, untuk buku ke sepuluh, aku tak jumpa hard cover edition dari Penguin Books... After months, mencari dan gagal, akhirnya aku terjumpa satu set buku tu, hard cover kesemuanya, dari nombor 1 ke sepuluh, so I bought it semata-mata nak melengkapkan koleksi...

4. Kaki gaduh masa kecil... Yup... I was a very bad boy back in school... membuli, bergaduh, itu biasa... kena rotan dekat sekolah depan perhimpunan itu biasa, walaupun aku ketua kelas untuk kelas pertama dalam batch aku... bergaduh dengan cikgu disiplin... dengan baran lagi masa tu... but, now, aku lebih penyabar berbanding dahulu... mungkin dah matang sedikit kot...

5. More of a logical guys than creative... bab ni, aku memang paling fail... aku bab-bab creative seperti musik, melukis, mmg sangat-sangat fail... kalau lukis ayam, orang ingat itik pun dah cukup bersyukur... masa kat hostel pernah belajar main gitar dengan abang Kamahl, tapi, habis kene ketuk jari sebab tak pandai2 jugak... mungkin sebab tu skang ni aku bekerja dalam bidang yang memerlukan aku berfikir secara logik...

6. Akan bercakap sendirian bila berfikir... Part yang ni memang susah nak ubah... kalau tengah berfikir, macam bercakap dengan orang halimunan... kadang-kadang bercakap berdua, kadang-kadang bertiga, tapi halimunan lah... itu mmg sangat-sangat susah nak ubah...

7. I hate kids... aku cukup tak suka dengan budak-budak... tak kesah la baby ke, budak kecik ke, yang dah sekolah ker... I just don't know how to handle them, and they are friggin annoying...

8. Umur penghujung 20'an... tapi, interestingly, ramai yang ingatkan aku dalam usia 30'an... one of my previous boss thought that i was 35... lol... aku tak kesah pasal tu, i take it as a compliment...

9. Hardcore game freak... well, this is the nerd side of me... aku mmg suka main game, not much of RPG, but more into empire building, strategy, simcity and such... kalau weekends tu, mmg tidor beberapa jam sahaja sebab kusyuk main game...

10. Pernah kena belasah dengan lebih 20 orang sehari selepas habis PMR di asrama... antara waktu paling gelap dalam hidup aku... bukan di sebabkan terlampau sakit kene belasah ramai-ramai, tapi, di sebabkan oleh yang merancang dan menghasut merupakan kawan baik aku di masa itu... itu yang buat aku sangat sakit hati...

11. Cats lover... mmg aku sukakan kucing... even now, aku ada seekor kucing jantan, umur setahun setengah, warna dan saiz macam garfield... tapi walaupun dia besar, dia aktif dan tak malas macam garfield... aku anggap dia lebih macam anak sendiri, hahahaha... kalau cakap ngan dia, aku akan bahasakan diri sebagai papa... since aku duduk studio apartment and dia mmg tidak pernah di kurung, mmg tiap2 malam aku tidur dengan dia, share katil...

12. Tak boleh tidur kalau ada bunyi dan cahaya... aku jenis yang agak susah nak masuk tidur... kalau nak tidur, mesti gelap gelita, tiada sebarang bunyi... kalau tidak mmg aku takkan boleh tidur...

13. Shopahollic... Retail therapy works the best... bila aku stress, aku akan shopping... bila aku bosan, aku akan shopping... bila aku happy, aku akan shopping... baju, seluar, kasut, underwear... those kind of things... tapi, kalau bukak wardrobe aku, akan nampak lebih banyak baju yang masih ber teg dan tidak pernah digunakan, entah nak buat show room ke aper pun tak tahu lah...

14. Wide range of musical taste... aku minat Zaiton Sameon, Fauziah Latiff, Iklim, Elton John, Josh Groban, Jamie Cullum, James Morrison, Nek, Reik, Sin Bandera, Linkin Park, System of a Down...

15. Enjoy great literatures... I have to say, being a logical person makes me a laughing stock when I enjoy reading artsy thinggy... Aku lebih kepada Elizabethan writers and early 19 century poets... tapi, modern writers pun ada yang aku minat... among my favourite writers are Shakespeare, Pablo Neruda, Roald Dahl, Robert Frost, Carloz Ruiz Zafon, Jon McGregor...

16. Love to travel... bila ada masa terluang, aku suka travel... kebiasaanya, aku lebih suka ke tempat-tempat yang berdekatan dengan pantai kalau travel ke mana-mana negara... not into the city scene that much... tapi, places like museum, palaces, historical sites, aku suka gak... antara negara yang pernah aku lawati, South Korea, New Zealand, France, Germany, Spain, US, Netherlands, UK, Brazil...

17. Suka kumpul kondom... ini adalah souvenir tetap aku kalau pergi ke mana-mana negara... So far, bermacam-macam jenis kondom yang aku dah ada... ada yang common, ada yang susah nak dapat... ada perisa Durian (yang ni banyak dekat Thailand), perisa cola, hot and cold, dan bermacam-macam lagi...

18. I'm gay... I think, that's a given right... if you asked me, I would never say that I was born gay, or raised to be gay. I would never said that I'm proud to be gay nor i'm ashamed to be gay. all I know, I'm gay... and I just hate the word PLU...

19. I love to write poems... Kalau korang tengok profile aku, aku ada satu lagi blog, kat situ ada poems yang aku tulis sendiri... actually aku suka menulis dari kecik... tapi, banyak yang entah kemana... cuma beberapa yang masih ada dengan aku dan aku share dekat blog tu... tapi, one thing i have to say, never read it once... sebab, there are times when i meant it literally, there are times when u have to read between the lines, and there are times when there is a specific way to read it... so, go and figure it out...

20. Have only been in a relationship once... rasa-rasanya, tak perlu nak cerita panjang kot pasal ni... :)

7 comments:

  1. for me perkataan mcm 'Gay' tu mcm bunyi lebih direct and kasar..

    but word mcm 'PLU' pula mcm bernada yg lebih modest sikit.. kiranya mcm beza perkataan 'saya' dgn 'aku'..

    sbb PLU tu kan singkatan ayat People Like Us.. bg aku mcm ia satu code rahsia, ayat yg x begitu direct.. so, ianya mcm lebih 'berbunga2' sikit, maksud ayat tu mcm cover2 sikit.. xde lh direct mcm word 'Gay'..

    ReplyDelete
    Replies
    1. interesting opinion...

      tertarik dengan penggunaan kod rahsia didalam keperluan untuk melindungi kecenderungan seksualiti seseorang ataupun sesetengah pihak... bagiku, perkataan PLU yang agak colloquial mempunyai maksud tersirat tersendiri...

      mungkin penggunaan Gay mempunyai konotasi yang agak berbeza kepada golongan masyarakat yang tertentu...

      selain itu juga, adalah menarik untuk di beri perhatian pabila di waktu dan saat ini, masih terdapat segment of society yang agak cenderung dengan konsep pareidolia...

      namun, mungkin ada keperluan untuk kita cenderung ke arah sedemikian melihatkan situasi masyarakat sekarang yang masih mengaitkan homosexuality sebagai sesuatu yang bukan norma. mungkin ada benarnya. namun, adakah sexualiti itu sendiri sesuatu taboo?

      Delete
  2. being gay when it comes to asian country is taboo...and indirect way of saying gay, agreed dgn Putera, PLU word would be modest word instead of gay...anyway abang Kamahl is really a real person ? and did u still close to him..haha..i must say, i'm eager to know is this story truly or somehow based on your life..hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. maybe u're right, that being gay is still a taboo in this part of the world... I wished, that one day sexuality is a something that we would be able to accept with an open mind, though with modesty of course... people always believe that the right way to embrace something is to flaunt it every where and when... but i would say i would prefer the opposite...

      on a side note, ur question with regards to abang Kamahl, this "20 facts about me" entry answers that...

      Delete
    2. sorry..i'm blurred...is this story based on your life...huhu...

      Delete
    3. hahahahaha... i was contemplating on not answering that...
      the characters, storyline, it's almost 99% reality since I changed some of the full name of the characters...

      Delete
    4. ic..no wonder i feel so close to the character...keep up the good writing..and i really really love your writing style...

      Delete