My list

November 19, 2012

Dia - Tiga Puluh Lima


T
Hari ini merupakan hari pertama untuk semester ini. Kini, aku bergelar pelajar semester akhir. Hanya tinggal 4 bulan sebelum aku menamatkan degree ku. Untuk semester kali ini aku hanya mempunyai 4 subjek dan satu final project untuk di tempuhi.

Selain itu juga, aku, bersama-sama Joe, Hisyam dan Vincent terpilih untuk program latihan bersama gergasi perkomputeran dunia, Dell selama 3 bulan. Jadi, aku menjangkakan yang semester ini merupakan satu semester yang panjang dan memenatkan bagiku. Aku optimis dengan perjalanan hidupku.

Untuk final project ku aku memilih untuk membangunkan satu sistem pengurusan risiko pelaburan kewangan yang mana pengguna dapat menilai risiko sesuatu pelaburan berteraskan keadaan semasa dan pengawalan risiko. Di bawah penilaian risiko, antara cabang utama adalah risk identification, risk analysis dan risk prioritization. Manakala untuk bahagian pengawalan risiko atau risk control pula, risk reduction, risk management planning and risk resolution menjadi teras bahagian ini.

Aku memilih untuk menggunakan ASP.Net sebagai platform utama ku kerana aku melihat yang ASP.Net lebih agile dan flexible di dalam pembinaan system ku. Selain itu juga, kehadiran State Management di dalam platform ini dilihat lebih membantu sistem ku yang agak complicated disebabkan oleh penggunaan banyak data-mining dan penggunaan berpuluh-puluh algoritm didalam pengiraanku.

Antara set algoritm yang digunakan adalah Random Vector, Probability Density Function, Minimum Mean Squared Error, Parametric Distribution Estimation, dan Maximum Likelihood Estimation. Khai membantu aku melalui email untuk menyenarai parameters yang diperlukan untuk membuat Maximum Likelihood Estimation yang mana aku tidak berapa arif akan penggunaannya. Penggunaan
maximise (over x) log px (y)
membantuku untuk mendapatkan penilaian yang lebih tepat untuk data-data yang ku gunakan. Setiap penilaian yang dibuat juga di sokong oleh dua jangkaan kuantiti, iaitu, Probability of an Unwanted Outcome, P(UO), dan Loss Associated with the Unwanted Outcome, L(OU).

Proposal yang ku hantar pada semester lepas telah menggariskan segala DFD, ERD, Flowchart, Database Schema dan Referential Integrity yang telah di terima sewaktu Proposal Defend oleh supervisor ku, Prof Aliza dan Second Reader ku, Prof Zack. Penggunaan Global Parameters pula membantu ku untuk mengurangkan work load system manakala untuk interface pula, aku lebih banyak menggunakan Ajax dan Silverlight.

Khai yang juga merupakan pelajar jurusan computer science dan arif akan penggunaan statistik memberikan beberapa pandangan untuk projek ku ini.

Untuk program latihan bersama Dell pula, kami diterima selepas lulus ujian Critical Thinking, Programming Skill dan juga interview bersama Dobbie, Pengarah Urusan sektor Asia Pacific Dell.

Program latihan ini lebih menjurus kepada penggunaan ASP.Net 3.5 dan C#. Latihan setiap sabtu dan ahad sepanjang perjalanan semester sedari 9 pagi ke 5 petang, dan isnin hingga jumaat juga dari 9 pagi ke 5 petang sewaktu cuti semester. Di akhir program ini kami diwajibkan untuk menghasilkan satu system berasaskan ASP.Net untuk di nilai oleh beberapa pakar dari Dell. Kontrak bersama Dell ditawarkan kepada mereka yang menunjukan perkembangan skill yang positif dan penghasilan system yang berkualiti. Di sebabkan oleh waktu latihan yang memakan masa lama, untuk semester ini aku tidak punyai banyak masa untuk berehat.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jam sudahpun menunjukan pukul 4.50 petang dan kami baru sahaja menamatkan sesi latihan untuk hari ini. Aku, Vincent dan Hisyam memutuskan untuk pergi menikmati minum petang. Joe tidak bersama kami kerana katanya dia mempunyai suatu appointment untuk dipenuhi. Kami memutuskan untuk menuju ke Brussels Beer Cafe yang terletak di Jaya One namun setibanya kami di sana, ianya di penuhi dengan pelanggan, jadi, kami terpaksa membatalkan hasrat. Oleh yang demikian, aku membawa Vincent dan Hisyam ke Decanter yang terletak di Seksyen 17 PJ untuk beristirehat. Setibanya di sana, kami naik ke tingkat atas sebelum duduk di balcony di mana kami boleh merokok di situ.

Aku memilih Rib-eye Steak dan Mojito, sementara Vincent pula memilih untuk menikmati Cheese Chicken Chop bersama-sama Jack and Coke, dan untuk Hisyam, dia memilih Grill Beef Tenderloin dan Long Island Tea. Untuk pencuci mulut pula, kami memilih chocolate cake dan cherry pie, bersama-sama Pina Colada, French Martini dan Malibu Bay Breeze.

Setelah menghabiskan menu utama kami, waktu sudahpun hampir 6.00 petang. Pencuci mulut dan minuman yang dipesan telah pun sampai. Kami berbual-bual kosong menikmati suasana petang yang nyaman sambil menghisap rokok.

“Ezra, you tau ke Joe ada appointment aper?” tanya Hisyam kepadaku.

“Entah. I pun tak pasti. Maybe keluar dengan one of his girl la kot.”

“Kalau Joe aper lagi kalau bukan dengan girls dia. Hahaha.” Tambah Vincent.

“Tau takpa.” Seloroh Hisyam lagi. Aku yang terkenangkan perbualan diantara kami berdua tidak beberapa lama dulu hanya tersenyum simpul.

Aku kemudian bangun menuju ke tandas yang terletak di bahagian dalam. Sedang aku bergerak, aku terlihat akan satu meja yang diduduki oleh 2 lelaki. Lelaki yang duduk bertentangan dengan aku kelihatan sedang duduk sedikit kehadapan dengan tangan kananya menggenggam tangan lelaki yang bersamanya. Aku tersenyum. Joe, bersama seorang lelaki yang tidak kukenali. Tanpa sebarang berita, rupanya Joe mula mengorak langkah sebagai seorang bisexual. Joe yang kemudian perasan akan kehadiran aku di Decanter itu, cuba untuk mengawal reaksi wajahnya. Aku hanya berlalu dan terus menuju ke dalam tandas.

Selepas aku membuang air kecil, aku dari cubicle untuk mencuci tanganku. Kelihatan Joe sedang bersandar di dinding, menunggu ku.

“Hye babe.” Kata Joe.

Aku tersenyum lebar. “Enjoying your appoinment?” tanyaku.

“Hehehehe.”

“How long have you guys been seeing each other?”

“Almost a month.”

“How do you get to know him?”

“Well, through PR.”

“Seriously? Why have I not stumbled upon your profile before?”

“I, kinda block you on PR. Don’t think I’m ready to tell you about it yet.”

“Hahahahaha. Ok ok. So how is he?”

“He is a nice guy. Interesting chap and a good companion.”

“Good for you. So, have you guys, ...?”

“No. I am kind of want to wait, and get to know him first before anything.”

“He sounds to be a good guy, according to what you just said, I’m glad for you.”

“Thanks man. So, you are here alone?”

“Nah, I am with Vincent and Hisyam.”

“Crap! They are going to find out about this.”

“Chill dude. I think they are okay about this. Plus, I don’t think it would be right your date like this if you want to run away from us. Be a man, be fair, and treat him wisely if you want it to work out ok.”

“Herm... Thanks man.”


“Owh ya, unblock me on PR ok.”


“Lol, I will.”

Kami kemudian keluar dari tandas dan menuju ke meja masing-masing.

Seketika kemudian, Joe dan temanya datang ke meja kami. Joe memperkenalkan temannya, Ashraf, yang baru sebulan dikenali. Sepanjang hampir 5 minit, Joe tidak melepaskan genggaman tangan Ashraf. Kemudian, mereka beransur pergi.

“Wow, I never took Joe as a bisexual, or gay.” Kata Hisyam.

“Do you know about this, Ezra?”

“I do.”

“Really? Why didnt you tell us about it?” tanya Vincent lagi.

“I do know about it for not too long though, and, I never thought that he was serious about it. Plus, he told me not to tell you guys. He is still not ready.”

“I can understand that.” Balas Hisyam.

“You guys are okay with that?” tanya ku.

“I am. I am cool with whatever choices he made.” Balas Hisyam lagi.

“I have no problem with that. He is being honest to himself, and that is good. It doesn’t change the fact that he is a good friend and a good guy. Plus, we are kind of immune with this sexuality issue. If we weren’t, how the hell could we friends with you, Ezra.” Tambah Vincent.

“I am glad to hear that. And I am sure Joe will feel the same way too. But, don’t tease him too much about it ok. He is still, a, newbie.”

“Hahahahahaha. Newbie huh. Well you can count on us for that.”

4 comments:

  1. Hey EAJ, cn u giv me your email??? Drop me an email... Seanfreelancemua@gmail.com
    Your stories are amaizing!!! I felt every part of it its like so real!!

    ReplyDelete
  2. Hey,its been so long. When can you update this story? Pleaseeeeee

    ReplyDelete
  3. Hye guys...
    sorry for the long absents...
    new chapters are on...

    ReplyDelete