My list

May 08, 2013

Dia - Tiga Puluh Enam

T
Aku dan Khai tiba di Charlles de Gaulle Airport, Paris pada pukul 8.40 pagi waktu tempatan. Setelah tiba di balai ketibaan kami singgah sebentar di cafe yang tersedia mendapatkan bekalan sarapan sebelum mendapatkan teksi untuk bergerak ke Orly Airport kerana penerbangan kami seterusnya ke Ajaccio hanya terdapat dari Orly. Perjalanan kami masih berbaki 6 jam sebelum tiba di Ajaccio. Di sepanjang perjalanan, permandangan kota metropolitan Paris memenuhi ruang angkasa. Perjalanan yang agak panjang dari Kuala Lumpur memaksa kami untuk berehat di mana yang boleh. Kota Paris tidak di jelajahi pada perjalanan kali ini kerana kekangan masa yang agak terhad untuk tiba di Ajaccio. Namun, kami telah merancang untuk singgah sebentar di kota Paris untuk 2 hari di akhir percutian kami ke Propriano.

Percutian kali ini telah lama dirancang bersama. Pada mulanya aku mencadangkan untuk kami ke Capri, Italy manakala Khai pula mencadangkan untuk ke Santorini yang terletak di Laut Aegean, Greece. Namun, setelah perbincangan bersama, kami memutuskan untuk ke Propriano, di Pulau Corsica France kerana kami berdua tidak pernah sampai di negara kelahiran Napoleon Bonaparte ini. Unik sekali pabila mengetahui pulau ini juga merupakan tempat kelahiran penakluk tersohor itu.

Aku dan Khai masing-masing sedang menghabiskan cuti semester kami pada kali ini. Aku juga memerlukan percutian ini untuk menenangkan fikiran sebelum kembali menghadapi peperiksaan semester akhir dan final project presentation ku. Kini musim luruh telah menjengah di sini. Warna-warna orange dan merah daun maple menyelimuti seluruh permandangan. Cuaca yang sedikit panas pada 25.6 darjah celcius kurasakan nyaman sekali.

Kami tiba di Miramar Boutique Hotel di Propriano lebih kurang pukul 4.00 petang. Perjalanan selama hampir satu jam dari Ajaccio Airport merentasi kota lama Olmeto menggamit permandangan. Setelah check in di bilik dan meletakkan bagasi yang dibawa, kami berehat-rehat sebentar sebelum mandi bersama, menghilangkan sedikit kepenatan badan sepanjang perjalanan yang jauh dan lama. Hari kami kemudian dihabiskan di sekitar kawasan pantai yang terletak di hadapan hotel penginapan kami.

Setelah episod hitam yang terjadi didalam hidupku beberapa ketika sebelum ini, aku dan Khai menjadi lebih rapat. Perasaan cintaku terhadap Khai kini tiada apa yang mampu memadamkan. Khai pula cuba untuk tidak membangkitkan apa yang terjadi ketika itu. Aku menghargai semua itu. Aku tahu tidak mudah untuk kami melupakan apa yang telah terjadi. Namun, kami nekad dan tekad untuk mengukuhkan kembali cinta yang telah lama berputik di antara kami berdua.

Percutian selama 7 hari di pulau Corsica di habiskan dengan mencipta lebih banyak memori indah bersama. Kami seperti sebelum ini tanpa segan silu untuk menzahirkan perasaan cinta kami, tanpa melanggari batasan dan norma masyarakat tempatan. Waktu berdua bersama di habiskan dengan memadu cinta indah bersama, betapa kami berdua memerlukan masa bersama seperti ini dengan lebih kerap. Khai hanya tinggal setahun setengah lagi tempoh pengajiannya di Murdoch sebelum dia pulang ke Malaysia. Aku tahu, tempoh itu tidak lama memandangkan kami berdua begitu komited untuk masa depan kami berdua. Namun, kadang kala hatiku terdetik untuk bersama di sisi Khai untuk setiap waktu walauku tahu ia nya bukan sesuatu yang terbaik untuk kami pada waktu ini. Pengajian kami harus di teruskan untuk memastikan masa depan yang cerah bersama.

Keesokan harinya kami bergerak ke Port Charles Ornano untuk menyertai Ajaccio Cruise Day Tour. Perjalanan menaiki bot sepanjang perjalanan amat menenangkan sekali. Kami kemudian berhenti di pantai Cala d’Orzo untuk bersantai. Kebiruan air laut begitu menggamit perasaan. Setelah puas berenang, kami kemudian santai menikmati minum petang yang disediakan pihak tour. Keindahan suasana matahari terbenam menambahkan lagi keindahan suasana. Hidangan asli pastri perancis seperti Buche de Noel, Brioche Perdu, Creme Brulee, La Cote Bassque’s Dacquoise diiringi dengan Diane de Belgrave wain merah saling melengkapi keindahan yang kami nikmati. Alangkah bahagianya kurasakan pabila dapat menghabiskan masa bersama seperti ini bersama lelaki yang kucintai sepenuh hatiku. Beberapa kawasan tarikan perlancongan lain seperti Musee Fesch, Bonaparte House, Plage St. Francois kami jelajahi untuk memenuhi masa kami.

Diakhir percutian kami seperti yang telah dirancang kami menghabiskan masa melewati jalan-jalan indah di kota Paris. Champs Elysees Avenue dan Rue de Passy menjadi destinasi kami memamdangkan kami ingin mendapatkan beberapa barangan kenang-kenangan sempena percutian kami.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aku dan Khai kemudian mengucapkan selamat tinggal pabila kami tiba di KLIA. Penerbangan pulang Khai ke Perth akan berlepas dalam masa 3 jam lagi. Aku menemani Khai di ruangan menunggu sementara waktu untuk check-in tiba. Perjalanan pulang Khai masih lagi panjang untuk tiba ke Perth, sementara aku selepas ini akan mengambil ERL untuk ke KL Sentral sebelum pulang menaiki tren ke Bangi. Cuti semester ku masih berbaki 3 hari sebelum aku kembali ke kuliah. Mengikut perancangan, Hisyam, Joe dan Vincent masih lagi tidak pulang ke Bangi pada waktu ini.

Setibanya aku di KL Sentral, aku singgah sebentar di McDonalds untuk mendapatkan Oreo McFlurry. Sambil menikmati ice-cream dan menghisap rokok di kawasan menunggu bertentangan dengan KL Hilton, aku mendapat sms dari Khai mengatakan bahawa dia sudahpun masuk ke dalam kapal terbang dan akan berlepas dalam masa 10 minit. Aku menyuruhnya untuk tidur sahaja di dalam kapal terbang memandangkan penjalananya yang masih berbaki hampir 6 jam sebelum tiba di bumi Koala itu.

Selepas itu, sedang aku berjalan menuju ke KTM, kelihatan terdapat program derma darah anjuran Pusat Darah Negara yang sedang berlangsung di ruang legar KL Sentral. Entah mengapa, aku terpaku, dan tanpa aku berfikir panjang, aku kemudian terbaring seketika di recliner melihat darahku menitik kedalam blood collection bag yang di sambung ke lenganku.
“Apa yang aku sedang lakukan?” entah kenapa hatiku tiba-tiba terdetik bahawa saat ini takkan berakhir begini sahaja.

1. wow.. finally! after like more than 5 months waiting?! (am i counting correctly?)... good to have you back on track!