My list

May 08, 2013

Dia - Tiga Puluh Tujuh


T
Hidup seorang manusia tidak akan lari dari susah dan senang. Setelah apa yang aku lalui di dalam hidupku, aku merasakan yang aku telah merasai keduanya. Di saat hidup aku kelam bergelumang perasaan benci dan amarah, di saat aku di belai manja oleh mereka yang menyanyangi ku. Aku merasakan cukup asam dan garam hidupku.

Namun, kadang-kadang, ada sesuatu yang terjadi, sesuatu yang membuatkan aku terduduk kaku, tidak bermaya seolah jiwa ku telah diruntun keluar dari dalam badan. Dan kini aku terasa sebegitu kembali.

Semua kerana waktu itu.

Aku tak menyangka semua itu akan terjadi.

****************************************************************************************************

Seperti kebiasaannya, aku gemar berjalan-jalan di OU sejurus setelah habis sesi wall-climbing. Routine kebiasaan, makan sebentar dan shopping, yang mana ia merupakan retail theraphy bagiku.

Setelah puas menjamah Duck Confit Spaghettini di Delicious, aku terus menuju ke car-park untuk pulang ke rumah.

Badanku terasa ringan dan segar setelah sekali lagi mandi di rumah. Kelas sudahpun tamat dan hanya tinggal final project presentation sahaja. Bulan ini jarang sekali aku pulang ke Ampang, ke rumah Khai dan aku, dek kerana busy dengan study. Oleh sebab itu aku membuat keputusan untuk balik ke Ampang.

Hatiku rasa tenang sekali setelah tiba di rumah. Setiap pelusuk rumah ini dipenuhi kenangan indah. Setiap pelusuk rumah ini dipenuhi dengan senyum tawa kami berdua. Rumah ini syurga bagiku.

Oleh kerana kami mengambil perkhidmatan pembersihan yang datang sekali seminggu, rumah ini kekal bersih dan tersusun walaupun tanpa kehadiranku untuk kesekian kalinya.

Hamparan cadar bersih, susunan buku yang kemas dan tersusun, dan beberapa keping surat di atas meja. Aku lantas mengambil surat-surat tersebut untuk di buka. Tiada apa yang terlalu menarik perhatianku melainkan satu surat dari Pusat Darah Negara. Hatiku lantas terdetik. Aku membuka surat itu dan membacanya.

Dikatakan bahawa surat itu hanyalah satu rutin secara rambang kepada penderma darah. Bulan lalu ketika di KL Sentral telah diadakan satu Blood Donation Drive, dan entah mengapa aku tergerak hati untuk menderma buat kali pertama.

Entah mengapa, disaat setiap kali darahku menitik di waktu itu, aku merasakan sesuatu yang tidak pasti di dalam hati. Aku sendiri tidak mengerti mengapa. Mungkin aku cuma berasa sedikit letih pada waktu itu.

Surat itu meminta aku untuk hadir ke Pusat Darah Negara di dalam waktu yang terdekat. Herm.

****************************************************************************************************

“Joe, u ader dapat tak surat macam nie lepas derma darah haritu?”
“Surat apa? Let me see.” Balas Joe lalu mengambil surat tersebut dari tangan ku.
“Tak. Tapi seingat I masa mula-mula derma darah dulu, I ada dapat surat macam ini jugak.” sambung Joe lagi.
“U pergi?” tanyaku lagi.
“Tak.” Balasnya ringkas sambil tersengih.
“I rasa tak sedap hati la baca surat nie Joe.” Kataku.
“What makes u feel that way?”
“I dont know, I just feel that way. I think I should go and see what’s going on.”

****************************************************************************************************

it's hard to breath tonight,
the dark night seems to be clear of any stars,
there seems to be nothing,
emptiness trying to find its way inside...

my chest feels heavy right now,
was something inside?
or was it something missing?
logic seems to be fading away...

has the time comes?
is it the end?
could this be it?
will I find the answer?

my body is in pain,
my heart aches,
my mind disconnected,
my feeling numbed...

I need a break

****************************************************************************************************

Acap kali aku melihat kembali surat itu. Hatiku resah gelisah pabila surat itu tidak kelihatan di mataku. Namun, pabila pandangan ku menatap ia, satu demi satu patah perkataan ku telan tapi hatiku semakin tidak tenang.

Berkali-kali sesuatu yang sebelum ini tidak pernah menjengah ke pemikiran ku muncul di ruang minda. Entah kenapa. Aku terus menjadi kaget, hatiku menjadi semakin tidak menentu. Aku tidak mahu ia berlaku. Aku, aku, aku, aku takut.
Aku takut akan ketidak tentuan ini.

Dengan tangan yang lemah, SMS “can we talk, by?” ku hantar ke Khai. Waktu baru menunjukkan pukul 9.25 malam, begitu juga di Perth.

Beberapa detik kemudian, handphone ku berdering. Khai. Aku tidak pasti samada aku mahu mengangkatnya walaupun aku yang memintanya untuk memanggilku.

“Hye.” Sapaku pendek.

“Hello sayang. How was your day?”

“Ok. And you?”

“Biasa-biasa jugak. Something’s wrong sayang? You doesnt sound lively.”

Soalan Khai itu kujawab dengan seribu detik senyap. Aku seolah hilang perkataan yang ingin ku ucapkan.

“Sayang, tell me what’s bothering you, please.?”

“I’m sorry.” Hanya itu yang mampu ku katakan.

“You’re forgiven. But, what for?”

“By, sayang rasa tak sedap hati. Sayang rasa sekarang ni semuanya tak kena. Sayang risau. Sayang asyik terbayang sesuatu yang buruk. Sayang takut sangat-sangat. Sayang tak nak apa yang bermain di fikiran sayang jadi kenyataan.”

“Sayang, sayang, sayang. Kenapa ni? By tak paham la sayang,”

Sekali lagi aku hanya terdiam membisu. Terlalu banyak yang bermain difikiran ku namun tiada satu pun mampu ku susun menjadi ayat.

“Sayang, I dont know what are you having right now, but I want you to know that whatever happen, I’m here if you wanna talk about it. If you cant tell me now, that’s ok. Take your time, and when you are ready, you know I’m always ready to listen to you. Be strong like you always did, be brave to face it, and know that, you have me no matter how far we are from each other.”

****************************************************************************************************

Hari-hari yang mendatang berlalu begitu sahaja. Aku cuba untuk menumpukan perhatian kepada final-year project ku dan juga training bersama Microsoft. Surat yang ku terima itu ku simpan di dalam laci, jauh dari pandangan mataku. Namun, hatiku tetap sentiasa memikirkan ia.

Ternyata ia bukan sesuatu yang senang untuk aku lakukan. Walaupun setiap hari aku hadir ke training centre Microsoft dari 9 pagi ke 5 petang, dan di waktu malamnya, aku tidak lekang dengan laptopku menyiapkan final-year project ku, perhatianku sentiasa berbelah bahagi. Tidak, bukan begitu. Seakan-akan aku tidak bisa untuk menumpukan perhatian langsung.

Keresahan itu makin lama makin ketara, aku semakin tidak mampu untuk membendung lagi rasa yang kupendam di dalam hatiku ini. Aku menjadi kaget sepanjang masa. Dudukku tidak selesa, baringku semakin resah. Saat kurasakan begitu panjang sekali. Entahlah.



No comments:

Post a Comment