My list

October 16, 2012

Dia - Dua Puluh Lima


D
Lecture Dr Caroline terhenti seketika apabila tiba-tiba kedengaran ringtone handphoneku.

“Owh shit! Lupe nak silent kan.” Bisikku kepada diri sendiri. Dr Caroline merupakan seorang yang tegas, well sebenarnye mengada-ngada dan tidak menyukai pelajar-pelajar untuk menggunakan handphone sewaktu kelasnya. Aku melihat ke skrin, tertera “Abang Yus.” Abang iparku. Aku lantas bangun dari tempat dudukku dan bergegas keluar untuk menerima panggilan tersebut apabila tiba-tiba, “Ezra, where are you going?” tanya Dr Caroline. Handphoneku masih lagi berbunyi.

“I need to take this phone call, Dr.” Balasku.

“Yes you will, and you will take that phone call right now, right here. With speaker phone on. I want to know what is so important for someone to call you during lecture, during my class.”
“But Dr,...”

“No but! You might want to do it fast, the caller might end the call any moment.”

Cibai tul la anak dara tua nie. Sajer je nak malukan orang. Nasib la abang yus, so maybe takde apa yang penting. Aku berjalan perlahan ke atas pentas, lalu berdiri di sebelah Dr Caroline sebelum menekan butang “Accept”.

“Speaker phone, please.”

Sigh. Aku menekan butang speaker phone.

“Hello abang, naper?” tanyaku.

“Hello, ezra, kat maner nie?”

“Dalam kelas nie, kenapa call?”
“Owh, nie, abang nak bagitahu nie, along baru lepas bersalin pukul 10 pagi tadi. Anak perempuan.”

“Seriously?” tanyaku lagi sedikit gembira dan terkejut dengan berita ini. Terdengar beberapa kawan-kawanku berbual sesama sendiri. Air muka Dr Caroline juga turut menjadi ceria.

“Yup. Datang la lepas kelas nanti.”

“Ok ok. Kat hospital mana nie?”

“Dekat HUKM, tau kan? Blok *, wad nilam.”

“Tau tau, nanti aper-aper Ezra call. Ok, bye. Congrats abang.” Kataku lagi lalu mematikan talian. Senyumanku melebar.

“It seems that you are an uncle now. Is this your first niece? Or do you have any other nieces?”

“This is my first. Huhuhu.”

“Congratulation for that. Make sure to send my regards to them when you go and visit them. And you may seat now. Again, silent your handphone.”

“Thank you Dr. Hehehehe. Ok.” Balasku lantas turun ke tempat dudukku. Nasib baik berita baik. Kalau la Khai yang call ke, tak pasal-pasal satu dewan dengar suara lelaki panggil aku sayang. Hahahaha. Eh, bila saja along mengandung?

Petang itu aku mengunjungi along di hospital, dalam pukul 4.00 petang. Joe, Vincent dan Hisyam ikut sekali. Khai nak ikut, tapi, he’s at work right now. So I’l bring him over some other day.

Setelah tiba di pintu wad, aku terhenti seketika. Melihat-lihat ke dalam sebentar. Kelibat mama dan suaminya tidak kelihatan. Begitu juga dengan abang. Aku menarik nafas lega. Joe yang melihat ku, mengangkat keningnya, ingin tahu akan erti perlakuanku. Aku tidak memberikan sebarang respons. Kemudian kami melangkah masuk, kelihatan along sedang bersandar di kepala katil, sambil abang yus sedang mendukung anak saudaraku.

Along yang kemudian nampak akan kedatangan kami tersenyum. Selepas kami bersalam, aku duduk di tepi katil. Joe dan yang lain-lain berdiri di sebelah abang yus, melihat-lihat anak saudaraku yang ketika itu sedang tidur.

“Saper nama dia?” tanya ku kepada along.

“Eliya Sarah. Hidung dia macam hidung abang yus kamu, I wish she took after your nose.” Kata along bergurau. Well, kebiasaannya memang macam tue kalau aku melawat bayi sesiapa. Entah kenapa orang suka sangat dengan hidung mancung. Hidungku memang mancung, tapi, aku tak terlalu memikirkan sangat pasal hidungku. Lol.

“Kamu datang dari kelas ker?” tanya along lagi.

“Aaah. Terus je dari kelas terus. Ko kat hospital berapa lama?” tanya ku sambil sekali sekala menoleh ke pintu wad.

“Erm, tak pasti. Maybe dalam 2 3 hari lagi kot.”

“Owh, ok. So, lepas nie, ko berpantang dekat maner jer?”

“Kat rumah mama la. Kamu macam maner? Sumer ok?”

“Ok jer. Takde aper-aper sangat pun.”

“Herm.”

“Then lepas nie ko nak kerja lagi ke tak? Ker nak antar Eliya, eh, nak panggil Sarah ke Eliya?” tanyaku lagi.

“Eliya.”

“Ok. So, ko nak antar Eliya untuk orang jaga ke aper? Sekarang nie banyak kes penjaga yang cuai la, aper la.”

“Maner nyer nak antar orang jaga. Eliya kan cucu perempuan pertama. Cucu pertama lagi lak. So, tentu la mama yang jaga. At least sampai dia tujuh tahun.

“Huh? Kenapa macam tue?” tiba-tiba Vincent bertanya.

“Tradition.” Balasku pendek. Keluargaku mempunyai tradisi di mana semua cucu perempuan pertama akan di jaga oleh nenek mereka sehingga tujuh tahun. And surprisingly enough, maybe coincidence, semua cucu pertama dalam sejarah keluargaku merupakan perempuan. Opah ku merupakan cucu pertama, begitu juga mama. Along merupakan cucu pertama, sama lah dengan Eliya. Seperti mana opah, mama dan along yang di jaga oleh nenek mereka selama beberapa tahun, begitu juga kepada Eliya.

I hope that won’t create another history in our family. Along yang dulu di jaga oleh opah, telah bersama dengan opah sehingga along berusia 10 tahun, beberapa tahun lebih lama dari kebiasaannya. Dan apabila mama cuba untuk mengambil along kembali kepangkuanya, opah tak benarkan. Dari apa yang aku dengar dari cerita makcik-makcikku, mama dan opah tidak bertegur sapa selama hampir setahun setelah mama mengambil along kembali walaupun di bantah keras oleh opah. Well, that’s not really my problem la kan.

“Nanti bila-bila datang la jenguk Eliya. Dia ader 2 bapak sedara ok, ayah ngah dia dengan uncle dia. Jangan sampai nanti dia tak tahu dia ader uncle pulak.” Kata along sambil matanya memandang tepat kepadaku. Mesej yang cuba di sampaikan, ku fahami.

“Erm. Tengok lah. Kalau free. Tapi, tengok keadaannya, lepas Eliya 7 tahun la baru dia tau dia ader uncle. I’m not invited to be home, in case you have forgotten about that.” Balasku lagi sambil kembali memandang ke arah pintu masuk wad.

“Eliya has nothing to do with it. So, don’t turn her into another victim.”

“Yup, she has nothing to do with it. But too bad, the complication applies to her too. And now you are talking as if I’m the villian”

“Boleh tak ko jangan tengok lagi ke pintu tue? Ko tak sabar-sabar nak balik ker? Ko tak dukung pun Eliya lagi kan.”

Pandangan ku kembali ke dalam wad. Vincent dan yang lain hanya mendengar dari tadi. Aku lantas bangun dari katil dan bergerak ke arah abang Yus. Abang Yus lantas menghulurkan Eliya kepadaku. Tanpa berfikir panjang, aku menyambut pemberian abang Yus itu. Eliya kini ku dukung. Dapat ku lihat rias-rias wajah abang yus di muka Eliya. Tapi, Eliya putih melepak, seperti along. Aku kemudian mencium dahi Eliya perlahan.

Kelihatan Eliya membuka matanya, melihat uncle nya buat kali pertama.

“Hye Eliya, uncle nie.” Kataku lagi lembut.

“Kamu buat aper dekat sini?” tiba-tiba terdengar suara seorang lelaki tidak jauh dari belakangku. Tanpa menoleh, aku tahu siapa tuan punya suara tersebut. Suami mama, abah.
Aku menoleh, kelihatan mama berdiri di tepi abah. Abang yang turut sama datang, berbisik-bisik dengan mama.

“Kenapa, tak boleh ke? Orang datang jenguk Eliya. Bukan orang lain.” Balasku. Mula la tue. Apersal la pulak dorang sampai nie. I wish I didn’t stay till now.

Joe dan yang lain berasa sedikit kekok di saat itu. Joe menghulurkan tangan kepada suami mama, tapi, tangannya tergantung di awangan, tidak di sambut. Dia hanya memandang Joe atas dan bawah sebelum tidak mempedulikan salam yang di hulurkan.

Mama kemudian meletakkan beg tangannya di atas meja, sebelum berdiri di sebelahku untuk mengambil Eliya dariku. Aku tanpa banyak cerita memberikan Eliya kepadanya.

Dia memandangku. Seperti biasa, tiada senyuman di wajahnya untukku, walaupun di hari yang menggembirakan seperti ini. “Why don’t you just go from here? Aku rasa sesak dengan ko kat sini.” Tambah lelaki itu lagi.

“Who do you think you are that you can asked me to leave? What? Are you ashamed looking into your mistake? As you have been telling me all this while? Or that I reminds you of your lie?”

“Don’t you dare to say that to abah.” Abang mula masuk campur, permainannya baru bermula. Along hanya menggelengkan kepalanya. Mama, well, like always, senyap jer la.

“What? What are you going to do if I did? Do you expect me to be like you? Too bad, I’m not Raymond.” Kataku lagi, merujuk kepada Raymond yang merupakan anak emas di dalam keluarganya, dari rancangan Everybody’s loves Raymond. And I have no intention in letting him win this game, either. At least, I’ll bruise his ego and that stupid smug face.

“Adek.” Hanya itu yang mampu along ucapkan.

“You are no one in this family. You are not my child. You have nothing to do in here. SO GET THE HELL OUT OF HERE THIS INSTANT.”

“See, you heard him. Too bad old man, as much as we’re no longer related, wait, I should rephrase it. As much as we were never related to each other, I am her uncle. So, live with it.”

Mendengarkan reaksi aku sebegitu, abang dengan pantas bergerak ke arahku lalu kolar bajuku di genggamnya. “Now, you might want to stop talking, or I will keep you shut. You piece of shit.”

“Ow, now I’m scared, DOG.” Balasku lagi, dengan perkataan DOG itu sengaja ku nyatakan kuat dan panjang. Mata abang terbeliak mendengar aku memanggilnya DOG, mukanya merah, marah. Dengan tangan kirinya yang masih menggenggam kolarku, kelihatan dia mengangkat tangan kanannya yang sudah di genggam, bersedia untuk menumbukku sebelum dengan pantas Joe dan yang lain menjauhkan aku dari abang dan memegang tangannya, mematikan langkah abang. Butang bajuku tercabut akibat sentapan tangan abang yang masih tidak melepaskan kolar bajuku sewaktu Joe menarikku ke belakang.

“You know, I don’t want to punch you in front of your family, but, I would love to do so. So, back off.” Tambah Vincent.

“Ezra, let’s go.” Kata Hisyam pula.

“Jom.” Kami kemudian berlalu pergi dari situ tanpa memandang belakang walaupun untuk sesaat.

“I’m sorry that you guys have to see all that”. Kataku kepada Joe dan yang lain setelah kami bergerak keluar dari kawasan HUKM.

“Well, there’s nothing much that you can do to stop it, right? So it’s ok.” Balas Vincent yang memandu.

“Maybe if we stay just for a while, it will not happen.”

“Now, what is the problem with your brother? He doesn’t have to be, that physical.” Komen Vincent pula.

“He is a dog, remember. That is his game. Things like this is his forte, and he will do everything to make it worse, to make me be on the bad side all the time. And, he did it.”

“Hye, wanna go for a karaoke?” Joe bersuara, cuba untuk mengubah topik dan membuatkan aku berasa lebih baik.

“Sure, let’s go.” Balasku lagi.

“Ajak la Khai datang sekali.” Tambah Joe lagi.

“Khai kerja maner?” tanya Vincent.

“Bukit Damansara.”

“Well then, we’ll head to either The Curve or OU, closer to his place. Plus, it’s gonna be hell to wait for him if he’s stuck in the jam, right.” Kata Vincent lagi.

“OK.” Aku kemudian menghubungi Khai dan menerangkan akan rancangan kami.

Kami tiba di tempat yang di janjikan dalam pukul 7.30 petang. Khai tiba 10 minit kemudian bersama sekuntum ros untukku.

“Thanks by.” Kataku kepadanya.

“So, how was your niece? Is she as cute as you are?” tanya Khai bersemangat ingin mengetahui tentang Eliya.

“Yeah, but she didn’t get my nose though. Huhuhu.” Aku cuba untuk menjawab dengan gembira, cuba untuk menyembunyikan sebarang tanda-tanda perasaan sebenarku. Khai perasan akan kegembiraanku yang seakan-akan di buat-buat. But, he didn’t push me to say something more.

Selepas habis karaoke, aku, Khai dan yang lain menikmati makan malam di sebuah restoran makanan sepanyol yang terdapat di kawasan tersebut. Joe dan yang lain bergerak dari situ selepas habis makan malam, sementara aku dan Khai pulang ke rumahnya.

Setibanya kami di rumah Khai, Khai menarikku untuk berbaring di pehanya sedang dia duduk di sofa. Jarinya di mainkan di rambut ku, sambil sekali sekala dia tunduk untuk menciumku, manja dan lama.

“Do you want to tell me what happened back in HUKM?”

“By perasan?” tanyaku, sambil aku memandang wajah Khai.

“Yeah. Do you want to talk about it?” kata Khai lagi. Pandangan matanya cuba untuk memastikan yang pilihan terletak sepenuhnya di tanganku. Tangan Khai yang masih lagi bermain dengan rambut ku itu ku pegang. Dan ku letakkan di atas jantung ku. Aku kemudian mula menceritakan segala yang terjadi di HUKM.

“Do you feel any better now?” kata Khai setelah aku berhenti berbicara tentang kejadian tersebut.

“Yeah. I’m glad that you couldn’t come today. I don’t want you to see any of that.”

“Sigh. Does it matter to you, whether I saw it or not? I don’t mind any of that, sayang. I just regret that I could do nothing to help you with this kind of thing.”

“That’s ok by.”

“You think so? Being all alone without a famiy could be harsh, and hard too.”

“Yeah, I know that. But don’t you think it’s more unbearable to actually have a so-called family, but at the same, to be treated like you are an outcast.”

“Maybe.”
“I’m sorry to say all that. But, that’s how I feel all these years. I hope you can understand.” Kataku sambil memanjat naik kan badanku ke atas. Khai lantas mengangkatku dan mendudukkan aku. Dia lantas memeluk ku, dan mengucupku. Hatiku berasa sedikit tenang dan lega.


“Thanks by.”

“Silly boy. You have me and abang Kamahl, even Joe and the rest. We all love you so much. So you are not alone. And I love you so much with all my heart, sayang.”

****************************************************************************************************
“By, sayang dah on the way dah nie. Dalam 30 minit lagi sayang sampai rumah by k. By dekat maner dah?” kataku kepada Khai yang berada di hujung talian.

“Ok. By baru jer sampai rumah nie. Drive elok-elok k sayang.”

“Ok by. Love you, see you in a while ok.”

“I love you too sayang.”

Esok kami akan ke Ampang untuk melihat-lihat sebuah apartment yang mungkin akan menjadi rumah aku dan Khai. Dan sementara itu, aku akan menghabiskan masaku dengan Khai setiap petang Jumaat sehingga ke hari Ahad.

Joe dan yang lain sudah faham akan perlakuan ku ini. Selalunya Joe dan yang lain akan menghabiskan masa bersamaku sepanjang Isnin hingga ke Jumaat, kerana tidak mahu mengganggu aku bersama Khai. Mereka juga menyokong penuh cadangan kami untuk tinggal bersama namun tetap menghabiskan masa di hostel.

Aku tiba di hadapan rumah Khai tepat pada pukul 7.45 minit malam. Kelihatan Khai sedang menunggu di depan pintu rumah, menantikan ketibaanku. Selepas mematikan keretaku yang diletakkan di sebelah kereta Khai, aku lantas keluar membawa beg laptop ku bersama-sama beberapa buku text ku. Setibanya aku di pintu, Khai sudah berdiri mengambil beg laptopku dan aku di rangkul kemas dan dahi ku cium lembut. Aku lalu membalas senyumannya dengan menarik lengan perlahan agar dia tunduk dan pipinya ku cium.

“Miss you by.”

“Miss you too sayang. Come, let’s get inside.”

Kami kemudian masuk, barang-barang ku di letakkan di atas meja di ruang tamu lantas berehat-rehat di ruang tamu.

“How was your day sayang?”

“Good. A bit tiring la, but overall, ok.”

“What about the assignment? You’re not mad with that guy anymore? Irfan?”

“Well, after I gave him a piece of hell that night, he’s getting, more productive, and much more involved with the assignment.” Sigh! Pening kepala aku memikirkan perihal Irfan. Mungkin mengikut kata dan being a slowpoke were part of his personality, tapi itu bukan sesuatu yang aku gemari terutamanya dari seorang yang aku perlu bekerjasama sekali. Disebabkan itu aku meletup semalam, pada meeting kedua kami. Joe dan yang lain hanya terdiam. Mereka yang sudah lama bersama aku sudah masak dengan perangaiku. I’m not the type who’ll make an exception and I’m definitely not the guy who will talk behind the bush over something that is obviously bad. Well, he has his share. And he’s not taking it for granted, so that’s good.

“Bagus la macam tue. Sekurang-kurangnya dia dah ok.”

“What about you by? Kerja ok?”

“Huhuhu. My day, was tiring, like always. Tapi overall ok la.”

“Sigh. Sian dekat by. Penat dengan kerja.”

“Ala, nak buat macam mana, dah nama pun kerja kan. Lagipun, esok dengan lusa kan cuti. Sayang pun ada temankan by, hilang la penat by.”

“Huhuhu, then how about, you lay down, and I’ll give you a nice massage? Sayang pandai urut tau. Dulu dekat asrama selalu urutkan abang Kamahl kalau dia letih. Nak?”

“Herm, sounds nice.”

“Tapi, sebelum tue, gie mandi dulu. Bucuk la by sayang nie. Huhuhu.” Tambahku lalu secara berjenaka memicit hidungku perlahan.

“Hahaha. Bucuk yek, meh sini meh. Hidu bau ketiak by, bucuk ke tak.” Balas Khai lalu menarik aku, cuba untuk mendekatkan mukaku dengan ketiaknya.

“Huhuhuhu. Bucuk amat la by.” Balasku sambil cuba untuk melawan.

“Ye la, by bucuk.” Katanya lagi sedikit merajuk.

“Huhuhu. Sayang pun bucuk jugak. Jadi sama-sama bucuk. Jom mandi.”

“Jom.” Balas Khai lagi lantas terus bangun dan menanggalkan pakaiannya. Aku tertawa besar melihatkan perlakuan Khai yang sedikit keanak-anakan. Dia kemudian terus mendukungku dan membawa aku naik ke bilik air di biliknya.

Selepas mandi bersama, Khai kemudian berbaring di atas katil sebelum aku mula mengurutnya seperti mana yang biasa aku lakukan kepada abang Kamahl. Khai selesa membiarkan tanganku melewati kesetiap inci tubuhnya, bukan secara sensual, tapi lebih kasual.

***********************************************************************************************
Kami baru saja pulang dari melihat-lihat apartment yang di perkatakan oleh Khai beberapa hari lepas. Ianya merupakan sebuah studio unit, sempurna untuk kami berdua. Apartment satu bilik yang lengkap dengan dapur, bilik air, ruang tamu dan juga bilik tido. Ampang Putra Residency Serviced Unit, terletak di Ampang. Lengkap dengan swimming pool, dengan security guard dan cctv, gym dan beberapa kemudahan lain. Ia tidak lah terlalu besar untuk kami berdua dan ianya juga tidak terlalu kecil sehingga membuatkan kami terasa sesak duduk berdua.

“So, how do you like it? That apartment?” tanya Khai kepadaku, sedang kami bergerak ke restoran berdekatan untuk makan tengah hari.

“Well, it’s lovely. Perfect and nice. Semua kemudahan lengkap. Dan paling penting, dekat dengan highway, senang by nak pergi kerja, senang sayang nak ke kolej.”

“Ok then, nanti by bincang dengan agent tadi tue. Nanti by uruskan pembelian semua, k.”

“Eeh, kita nak beli ker? I thought yang kita nak sewa. Lagipun, tak mahal ker nanti nak bayar bulan bulan?”

“Yer la, mesti la beli. It’s gonna be our love nest kan, wouldn’t it be great if we own it, right? Lagipun sayang, by dah kira-kira semua dah. By akan keluarkan RM30,000.00 sebagai down payment, then by akan buat pinjaman dalam RM167,000.00 untuk 20 tahun. Bulan-bulan, dalam RM750.00 jer. I can afford that.”

“You mean, we can afford it.” Kataku.

“No, I mean, I can afford it. I won’t let you pay for it.”

“Sayang, I thought we have talked about this thing over and over again kan by. Plus it’s gonna be our house kan.”

“Yer la, nama kita berdua.”

“Dah tue, kenapa by jer nak bayar sorang? Biar sayang pun bayar sekali.” Rungutku lagi. Naik lagi bab bayar membayar nie. Khai seperti biasa tak mahu aku membelanjakan wangku.

“Sayang kan takde fixed income lagi. Lagi nak bayar installment kereta lagi. Tak payah tak payah, biar jer by yang bayar sorang.”

“By, memang la sayang takde fixed income lagi. Tapi kan I have my allowance. Kereta bulan-bulan baru RM950.00, allowance dalam RM4166.00 sebulan. Masih ada baki dalam RM3216.00. Then by kata bulan-bulan dalam RM750.00 kan, so kita split 2, by dengan sayang bayar RM375.00 sorang, so, masih ader lagi baki dalam RM2841.00 sebulan. Cukup untuk tampung sayang. Study semua memang dah tak payah pikir. So, semua ok jer.” Kataku sambil mengira-ngira menggunakan aplikasi kalkulator di handphoneku.

“Tak payah la sayang. By boley tanggung sorang-sorang.”

“No, if we want this to work, then we need to share everything by. Sayang tak nak susahkan by setiap masa.”

“Tak susah la sayang.”

“Please by, please. By dah keluarkan banyak duitkan masa kita holiday dulu. Sayang tahu holiday kat Tioman tue dulu mahalkan.”

“Erm, let me think about it first.”

“Please.” Tangan Khai ku genggam kemas, cuba memujuknya agar bersetuju dengan cadanganku.

“I’ll think about it, ok.” Kata Khai lagi sambil membalas genggaman tanganku lembut.

“Ok.” Yes, bila Khai cakap yang he’ll think about it, it means, “Ok, we’ll do it your way sayang.” Huhuhu.

****************************************************************************************************
Khai telahpun menguruskan hal pembelian rumah bersama pihak agen dan bank. Dan setelah membayar down payment dan pinjamannya di luluskan, kini tiba masa sahaja untuk kami masuk ke rumah baru. Rumah kami berdua.

Rumah tersebut telah di datangkan bersama-sama dengan perabot yang lengkap dari bilik tidur, ruang tamu sehingga ke bilik air. Namun, kami memutuskan untuk membeli beberapa barangan lain untuk menjadikan rumah itu, lebih beridentitikan kami berdua. Sofa, permaidani-permaidani dan beberapa peralatan lain ku ambil dan ku letakkan di hostelku.
Proses membeli belah di Ikea tidak mengambil masa yang begitu lama kerana kami berdua mempinyai cita rasa yang hampir sama dan boleh disuai padankan.

Ruang tamu di cat dengan warna rona-rona tanah. Warna-warna seperti light chocolate beige dan khaki menghiasi ruang dinding dengan focus wall di cat indah dengan warna warm yellow. Ia juga kini di hiasi dengan gambar-gambar kami berdua. Kebanyakan gambar itu merupakan lukisan-lukisan berdasarkan gambar kami. Aku menempahnya di Pusat Seni Negara. Di sana terdapat beberapa pelukis-pelukis berbakat yang sukakan projek seperti itu.

Ruang kamar kami pula di hiasi dengan rona-rona merah, cukup untuk membangkitkan suasana ghairah dan mempersonakan. Warna merah itu di lengkapi lagi dengan perabot-perabot bercirikan Baroque yang begitu mempersonakan dan elegan. Aku sengaja memilih warna hitam dan gelap untuk perabot di bilik tidur agar secocok dengan warna bilik.

Ruang tamu pula di hiasi kemas, mengikut tema minimalism dengan campuran elemen moden dan santai. Sesiapa yang melangkah masuk akan dapat melihat ciri-ciri tersendiri yang melambangkan keperibadian kami berdua.

Abang Kamahl, Joe dan yang lain-lain juga membantu kami untuk menyusun atur dan mengemas barang-barang. Peralatan-peralatan eletrik seperti mesin basuh, peti ais dan lain-lain sudah tersedia untuk digunakan. Tarikh Januari 8 menjadi tarikh aku mula duduk bersama dengan kekasih hatiku, Khai di bawah satu bumbung.

Malam pertama kami di isi dengan penuh memori indah dan manis. Kami begitu menghargai kehadiran satu sama lain, dan itu semua diterjemahkan dengan pelukan-pelukan yang diiringi dengan ciuman hangat. Tiada sebarang kata yang diucapkan pada malam itu, hanya gerak geri tubuh yang menghiasi malam hari. Kesyukuran dan kasih sayang terpancar di muka kami berdua. Malam itu juga tidak dihiasi dengan sex, kerna, sex hanyalah pelengkap rasa dalam perhubungan. Di saat ini kami hanya mahu berada di sisi satu sama lain. Cukup sebegitu.

Kami berbaring di atas katil, berpelukan satu sama lain. Tanpa seurat benang yang menutupi badan kami berdua, entah kenapa, aku dan Khai lebih selesa begitu. Seperti selalu, aku berbaring dengan kepalaku di atas dadanya. Tangan kiriku kurehatkan di pinggang Khai dan Khai kemas merangkul aku. Kami hanya sebegitu sahaja sepanjang malam.

Kadang-kala Khai akan mencium rambut dan dahiku. Aku yang berbaring dapat mendengar degupan jantung Khai. Begitu bersahaja, dan begitu menenangkan aku. Dapat kurasakan kehangatan badan Khai menyelubungi seluruh tubuhku. Khai ku lihat masih terjaga. Matanya tidak pernah di alihkan dari memandangku. Di saat mata kami bertentangan, Khai tersenyum dan dia kelihatan tenang sekali. Di matanya terpancar seribu satu kebahagiaan. Aku juga pasti, bahawa dia juga dapat melihatkan sinar kebahagian dan kasih sayang di dalam mataku.

Kemudian kurasakan tangan Khai bergerak, lantas dengan jarinya, dia meluruti garis yang terhasil oleh tulang belakangku. Perlahan dan begitu bersahaja kurasakan. Dari atas ke bawah, dan kembali ke atas selepas itu. Dia tidak henti-henti meluruti garisan yang sama. Setiap jejak yang ditinggalkan oleh jarinya itu berasa hangat, dan mententeramkan hati.

Tangan kiriku yang masih lagi di pinggangnya kemudian menemui tangan kanan Khai, pabila dia memegang tanganku, dan jari kami saling bertaut. Genggaman Khai cukup kukuh, namun tetap membuatkan aku selesa. Seolah-olah Khai ingin memberitahuku yang aku akan selamat bersamanya, bukan dengan penumbuk atau kekuatan, tapi dengan kasih sayang, cinta dan perhatiannya. Dan aku yakin akan semua itu. Kerna sedari dulu lagi aku sudah merasai semua itu ketika bersamanya. Tiada lagi sebarang keraguan terhadap diri Khai. Semua itu telah lama lenyap. Lenyap dari dalam diri dan sanubariku.

Kemudian kedengaran suara Khai berdendangan. Lagu yang pernah dinyanyikan kepadaku di saat aku disakiti oleh Budin tidak lama dulu mula didendangkan perlahan. Bait demi bait, setiap patah perkataan, setiap melodi jelas kedengaran. Aku seperti anak kecil yang di belai dan dendangkan dengan melodi kasih sayang seorang ibu. Cuma kali ini, lagu itu didendangkan oleh Khai, kekasih hatiku.

****************************************************************************************************
Aku terjaga pabila kurasakan belakang badanku di tepuk-tepuk perlahan. Aku lantas membuka mataku, kelihatan dada Khai di hadapanku. Dia sudah terjaga, namun masih lagi berbaring di sebelahku. Kepalaku di paras dadanya dan dia sedang mendopang dagu, memerhatikan aku yang baru terjaga dari tidur nyenyak. Melihatkan yang aku sudah tersedar, dia memelukku dan menarik aku dekat ke badannya, lantas dahiku dikucup lembut.

“Good morning sayang.”

“Good morning by.” Balasku lagi. Aku lalu perlahan mengangkatkan kepalaku, dan bibir Khai ku cium.

“By dah lama bangun?” tanyaku selepas ciuman kami terlerai.

“Tak lah. Baru jer. How was your sleep? Lena tak?”

“Erm,” kataku sambil mengangguk, “lena jer.”

“Bagus la macam tue. Jom, bangun lah.” Kata Khai lagi, dia masih lagi menepuk-nepuk perlahan belakang badanku.

“Alla, awal lagi la by. Plus, tak puas manja-manja dengan by.”

“You have all the time you want, sayang. Come, nanti sejuk pulak sarapan.”

“Uik. Kater by baru bangun. Bila jer beli sarapan?”

“Huhuhu. Yer, baru bangun, then terus buat sarapan. Jom.”

“Ok.” Kami bingkas bangun dari katil. Khai bergerak ke dapur untuk membuat minuman untuk kami manakala aku ke bilik air untuk mencuci muka dan memberus gigi. Nampaknya Khai sudah lama terjaga, untuk membersihkan dirinya dan menyediakan sarapan untuk kami.
Keharuman bau penkek panas memenuhi ruang dapur. Kelihatan beberapa keping penkek yang masih lagi panas tersedia di atas meja. Begitu juga dengan roti yang sudah siap di bakar. Beberapa botol jem dan juga mentega turut tersedia. Khai yang baru sahaja siap membuat air kopi menuangkannya kedalam 2 cawan yang sama dan serupa. Satu untuknya, dan satu untukku.

“Waaa. Sedapnyer bau. Tak pernah by masak penkek kan.”

“Hehehe. Yer la, nak masak nasi goreng, takda bahan-bahan pulak. Nanti lewat sikit kita pergi beli barang dapur, ok.”

“Ok by.”

No comments:

Post a Comment