My list

October 12, 2012

Dia - Lima Belas


L
“Adek on da way ke rumah abang.” Kataku penuh sebak sewaktu menghubungi abang Kamahl tattala aku memecut masuk ke dalam highway.

“La, nie naper nie? Adek nangis ker?” tanya abang Kamahl.

“Takda apa.” Kataku yang masih lagi cuba berbohong.

“Mana boleh takda apa. What happened....?” kata-kata abang Kamahl terhenti setelah aku mematikan panggilan. Khai masih lagi mengekori ku laju. Kadang-kadang dia cuba untuk memotong, tapi aku berjaya untuk mematahkan usahanya.

Setelah hampir 50 minit dikejar, akhirnya aku sampai ke apartment abang Kamahl. aku terus masuk kedalam sementara Khai terpaksa berhenti diluar. Dia yang cuba untuk masuk ditahan oleh guard. Terdengar sedikit kekecohan.

Aku terus menuju ke lift dan naik ketingkat 23, dan kemudian menuju ke rumah abang Kamahl. “Adek, naper nie?” abang Kamahl sudah menunggu ku di muka pintu. Aku hanya mampu memeluknya dan menangis. Aku cuba untuk menerangkan segalanya, tapi apa yang keluar hanyalah bunyi yang sukar difahami. Abang Kamahl cuba untuk menenangkan ku. Tapi tidak berhasil.

Tiba-tiba handphone di tangan abang Kamahl berbunyi. Dia mengangkat panggilan tersebut dan dari perbualannya, aku tahu itu Khai. Aku terus merampas handphone abang Kamahl dan mematikan panggilan tersebut.

“Adek, napa nie?” nada abang Kamahl meninggi, semakin tidak paham akan apa yang berlaku.

“Abang, please abang, adek tak nak jumpa Khai. Please.” Rayu ku.

“Cuba adek cerita betul betul dekat abang.”

Handphone abang Kamahl berbunyi lagi. Aku tahu itu dari Khai. Aku terus berlari masuk ke bilikku dan menguncikan pintu. Abang Kamahl mengetuk-ngetuk pintu dari luar. Dia kedengaran sedang bercakap dengan Khai, dengan nada yang marah. Seketika kemudian, senyap. Untuk 5 minit, duniaku kembali senyap. Hanya esakan tangisku yang kedengaran.

Badanku terasa penat sangat. Seolah olah sudah tiada secebis tenagapun dalam diriku ini. Terlalu banyak air mata yang telah mengalir malam nie. Luka di hatiku teramat dalam. Otakku tidak lagi dapat mentafsirkan apa yang berlaku dengan sepenuhnya. Aku lemah. Aku marah. Aku gundah. Sakit di dubur dan tulang rusukku sini tidak sesakit hatiku. Entah mengapa, aku mula sakit kepala. Argh!!! Aku menjerit kesorangan, mengharapkan kesakitan itu pergi.

“That’s ok, let him in” kata abang Kamahl yang tiba di pos pengawal kepada guard terbabit agar membenarkan Khai masuk.

Khai dan abang Kamahl kemudian masuk kedalam kereta Khai lalu memandu ke parking lot.

“Khai dah buat apa dengan adek?”

“Khai, Khai, Khai tak tahu abang.” Balas Khai sebak.

“Khai tak tahu? Apa yang Khai dah buat sampai adek jadi macam nie?” tengking abang Kamahl lagi.

“Abang, Khai sendiri pun tak paham sangat. Kami gaduh.” Balas Khai lagi yang meletakkan keretanya di sebelah kereta aku.
“Kamu gaduh apa yang sampai macam nie?” tanya abang Kamahl lagi. Nadanya jelas menunjukkan yang dia sedang marah.

“Khai, Khai tuduh dia main dengan Budin.”

“Apa? Kamu bodoh ke apa tuduh dia macam tue?” Kemarahan abang Kamahl memuncak sehingga dia menjerut kolar baju Khai.

“Dia mengaku. Abang, Khai tak da masa nak explain everything, kita kena naik cepat. Khai risaukan dia.”

“Kejap, nie kereta adek, tue kan result x-ray, kenapa adek buat x-ray?”

“Maybe ader kaitan dengan lebam-lebam di badannya kot.” Terang Khai.

“Lebam? Kenapa?”

“Kita naik atas, Khai explain masa kita naik.”

Tiba-tiba kepalaku terasa ringan. Kesakitan mula meresap keluar. Kehangatan yang menyelesakan mula masuk perlahan-lahan. Hatiku berasa tenang. Fikiranku terasa ringan. Perasaanku kini kembali aman.

Kemudian, wajah Khai muncul. Dia tidak tersenyum, dia tidak bersedih. Reaksi wajahnya sukar untuk kufahami. Namun, terpancar sinar kesedihan di matanya. Entah kenapa, aku tidak mampu untuk berasa marah dengannya lagi. Mungkinkan aku sedang bermimpi?

“Adek, bukak pintu sayang.” Abang Kamahl mengetuk pintu perlahan.

“Adek, jangan la macam nie. Please, bukak pintu.” Kata abang Kamahl lagi.

“Abang, abang ada kunci pendua?” tanya Khai.

“Ada, tapi, abang takut kalau adek lagi marah kalau kita paksa masuk.”

“Tapi bang, nie lagi penting. Khai risau. Khai nampak lebam-lebam dekat badan dia. Banyak. Dan nampak baru. Khai tak tahu apa sebenarnya yang terjadi. Khai risau kan dia, abang”

Abang Kamahl kemudian berlalu ke biliknya mendapatkan kunci pendua. Dia kemudian kembali lalu membuka pintu. Setelah pintu di buka, kelihatan adek terbaring di lantai.

“Awak!!” jerit Khai melihatkan Ezra yang terbaring. Dia kemudian mengangkatnya dan meletakkan di atas katil.

“Abang, kita kene bawak dia pergi hospital nie.” Kata Khai dalam sebak.

“Nanti, adek tidor. Dia bukan pengsan atau apa-apa. Khai, koyakkan baju adek dan tanggalkan seluar dia. Abang ambil air, kita lap badan dia.” Kata abang Kamahl lalu berlalu pergi.

Khai yang ketika itu mengoyakkan bajuku, menjadi semakin panik melihatkan lebam di sana-sini. Dia berhati-hati pabila membuka seluarku, takut jika ada lebam-lebam lain.

“Astarafillullahhalazim” kata abang Kamahl yang kembali bersama besen berisi air suam dan beberapa kain bersih setelah melihatkan keadaan badan Ezra.

“Apa yang dah jadi nie Khai?”

Khai mula menceritakan semua yang diketahuinya kepada abang Kamahl. Muka abang Kamahl menjadi semakin merah padam. Entah apa yang berada difikirannya. Khai masih lagi mengelap badanku dengan air dan kain bersih. Setelah selesai, diriku di selimutkan. Abang Kamahl kemudian menyeluk poket seluarku yang berada di lantai, lantas kunci keretaku dikeluarkan.

“Abang nak pergi mana?” tanya Khai yang melihat abang Kamahl bergerak keluar dari bilik bersama kunci kereta.

“Abang nak ambil result x-ray adek, then abang akan call member abang, doktor. Abang nak dia check adek.” Jawab abang Kamahl.

Khai tanya mampu mengangguk mendengar penjelasan abang Kamahl. Dia terduduk ditepiku. Tanganku di genggam erat, dan di cium perlahan. Tiada apa yang mampu lagi dilakukan sekarang. Melihatkan Ezra yang terlantar terdiam di atas katil. Hatinya luluh. Dirinya lemah. Jiwanya runtun dan hancur. Fikirannya kabut.

Acap kali dia ingin menyentuh muka seorang yang amat dikasihinya, namun, setiap kali tangannya hendak menyentuh muka itu, dia sebak dan menyesal. Terkenang kembali saat ketika Khai membuat pertuduhan curang sebentar tadi. Dia menyesal akan perlakuannya. Dia menyesal akan tindakan melulunya. Dia sedih akan ketidak percayaannya sendiri terhadap orang yang dikasihi.

“Maafkan saya.” Bisiknya perlahan. Dapatkah dia melihat lagi kegembiraan di muka itu? Mampukah dia untuk terus memandang wajah itu tanpa rasa bersalah? Apakah akan terpancar senyuman manis dan pandangan lembut di wajah itu? Dimanakah dapat di cari kekuatan untuk menghadapi semua ini? Terlalu banyak persoalan dan tiada langsung jawapan yang muncul.

“Maafkan aku, sayang.” Bisik Khai lagi. Tanpa di sedar, setitis air mata keluar dan jatuh ke tanganku.

“Demi semua
yang aku jalani bersamamu
Ku ingin engkau jadi milikku
Ku ingin kau disampingku

Tanpa dirimu
ku hanya manusia tanpa cinta
Dan hanya dirimu yang bisa
Membawa syurga dalam hatiku

Kuingin engkau menjadi milikku
Aku akan mencintaimu
Menjagamu
Selama hidupku

Dan aku akan berjanji
Hanya kaulah yang ku sayangi
Ku akan setia di sini
Menemani

Sentuhanmu
Bagaikan tangan sang dewi cinta
Yang berhiaskan bunga asmara
Dan membuatku tak kuasa

Ku ingin
Engkau menjadi milikku
Aku akan mencintamu
Menjagamu
Selama hidupku

Dan aku kan berjanji
Hanya kaulah yang ku sayangi
Ku akan setia di sini
menemani

di setiap alir darahku
tersimpan di hati kecilku
bahwa dirimu terindah untukku

ku ingin engkau menjadi milikku
aku akan mencintaiku
menjagamu
selama hidupku

dan aku kan berjanji
hanya kaulah yang ku sayangi
ku akan setia disini
menemani

selama ku masih bisa bertahan
selama ku masih bisa bernafas
selama Tuhan masih mengijinkan
ku ingin selalu menjagamu

selama ku masih bisa bertahan
selama ku masih bisa bernafas
selama tuhan masih mengijinkan
ku ingin selalu menjagamu

selama ku masih bisa bertahan
selama ku masih bisa bernafas”

****************************************************************************************************
Sayub-sayub aku terdengar suatu suara yang menenangkan diriku. Entah suara siapa. Kurasakan suara itu begitu dekat dengan hatiku, namun tidak dapatku pastikan siapa empunya diri. Bait-bait kata itu sungguh indah. Sungguh mengasyikkan. Sungguh lembut dan membahagiakan diriku. Kurasakan kekuatan kembali hadir di dalam diriku. Tanganku dirasakan sedikit panas. Dan selesa. Ku lihat ke telapak tanganku. Tiada apa di situ. Aku bingung. Kerana aku pasti, kepanasan itu kini semakin meresap masuk ke dalam diriku, mengalir di setiap salur darahku. Meresapi ke setiap pelusuk diriku dan sel di badanku. Dan akhirnya kehangatan itu tiba dihatiku. Dan ia terus bersarang di sana, membuatkan aku semakin tenteram. Entah dari mana datangnya kehangatan itu.

Khai masih lagi terduduk diam di tepi. Tangannya masih tidak melepaskan tangan yang digenggamnya. Sedari tadi, tiada reaksi dari tangan itu. Ia tetap terdiam dan kaku. Suasana sepi, tiada apa yang berbunyi. Entah berapa lama ini akan berterusan. Dia masih lagi terbaring dan tertidur. Sedarlah sayangku, bisik Khai. Maafkan aku untuk segalanya, maafkan aku kerna tidak melindungimu, maafkan aku kerna meragui dirimu, bisik Khai lagi perlahan.

“Khai, Khai.” Kata abang Kamahl lembut, abang Kamahl kembali setelah hampir setengah jam, bersama seseorang lelaki lain yang berdiri di sebelahnya.

“Erm, sapa nie bang?” tanya Khai melihat lelaki yang tidak dikenalinya.

“Ini Dr. Daniel, kawan abang. Doktor di PPUM. Biar dia check keadaan adek.”

Khai berganjak sedikit dari tempat duduknya. Dia merapatkan diri dengan kepalaku, dengan tangannya masih lagi memegang tanganku. Dr. Daniel kemudian duduk di tepi pinggangku. Selimut itu diselakkan. “What happened?” tanyanya yang terkejut melihat lebam-lebam di badanku kepada abang Kamahl. Abang Kamahl melihat Khai, lalu Khai bersuara perlahan dan dalam sebak, “We believed he has been beaten and sodomized.” Balas Khai.

Setelah mengambil bacaan tekanan darah, degupan jantung, Dr. Daniel menekan-nekan sedikit di bahagian lebam-lebam itu. Dia kemudian meminta hasil x-ray yang masih di pegang abang Kamahl. Setelah meneliti x-ray itu disebalik lampu, “We can see that he has a fractured rib, a small one, di sini. Tulang rusuk kiri ke empat. Retakkan ini agak kecil, tapi masih menyakitkan. Tiada retakan lain yang dapat dikesan. Tapi we can expect yang beberapa bengkakan akan muncul, terutama di kawasan yang lebam. And you told me that you believed that he has been sodomized? How sure are you?” tanya Dr. Daniel sambil memandang Khai, dan kemudian ke arah abang Kamahl.

“We, we had a fight earlier. Then he told me that someone forced himself into him, and he got beaten and sodomized.”

“Herm, then I might want to do some test and diagnosed on his anal area. Can you please, turn him around so I can take a look at it?” kata Dr. Daniel.

Kemudian abang Kamahl dan Khai membantu untuk memegang badanku agar Dr. Daniel dapat melakukan pemeriksaan. “Yes, you are right.” Kata Dr. Daniel setelah sekilas melihat ke arah kawasan itu. “The rectum opening is swollen, it’s still fresh red, which means the incident happened within the last 2 to 4 hours. And there are a few small cuts here and there around the opening. Looking into this, I can say that whoever sodomized him, he did it forcefully, harsh and without lubricating himself. That is why there are signs of forced entrance left. I will take some samples on the anal fluid, and do some test with it. Then we can identify the suspect. Thorough check-up should be done too, we don’t want to miss any fissure inside. That might hurts him a lot.”

“Thorough check up?” balas Khai.

“Yes, we need to see inside his rectum. To see if there is any cut or fissure.”

“No, not now. I don’t think we should do that on him when he’s still sleeping. Plus, he had enough things shoved into him.”

Dr. Daniel hanya melihat ke arah abang Kamahl setelah mendengar kata Khai. Abang Kamahl hanya menganggukkan kepalanya.

“If you say so, well then, the patient should start on the medication prescribed to him where he did the x-ray, and I wil prescribed few medications for his cuts and fissure. Please make sure that the area around his anal is warm and dry. A hot water bag would help a lot. If he started to develop some sort of fever, that is normal. His body is just reacting to all those cuts. Make sure he’s well nourished and hydrated. Kamahl, I need you to come with me, I’ll get you all the medicines. One more thing, make sure he finish all the medicine, especially the antibiotic.” Terang Dr. Daniel panjang lebar.

“Will he be fine?” tanya abang Kamahl.

“Given enough time, rest and care, with the medicines, he will be fully recovered within 2 or 3 weeks. But, for the inside fissure, if any, that will be hard especially for these few days. He will has difficulties to empty his bowel. Difficulties as in he will feel it to be very painful.”

“Thanks.” Balas Khai.

“Come.” Kata abang Kamahl kepada Dr. Daniel lalu mereka pergi.

Walaupun Dr. Daniel mengatakan yang Ezra akan sembuh sepenuhnya dalam masa 2 3 minggu, itu tidak dapat mententeramkan hati Khai. Dia terus mengelap perlahan badan yang terbaring itu dengan kain basah. “Rehatlah sayang, saya ada disini.” Bisik Khai di telinga kemudian mencium lembut bibir itu.

“Khai, biarkan adek berehat. Mari, kita ke depan.” Kata abang Kamahl yang muncul selepas setengah jam bersama beberapa bungkusan di tangannya.

“Takpa lah. Khai nak tunggu di sini.”

“Khai, mari. Adek tengah tido tue. Kita berbincang di depan. Banyak yang abang nak cakapkan dengan Khai. Tak elok kalau kita berbual di sini.”

Khai kemudian hanya akur, namun sebelum dia bergerak meninggalkan bilik itu, dahi itu dicium lembut. Di hadapan, abang Kamahl meletakkan bungkusan-bungkusan yang dibawanya di atas meja. “Abang dah belikan hot water bag, dan makanan. Ubat-ubat pun abang dah ambil. Khai makan lah.”

“Khai takde selera bang.”

“Khai, abang tahu yang Khai hanya nak bersama dengan adek sampai dia sedar. Abang tahu yang Khai nak jaga adekkan. Tapi, kalau Khai tak makan, Khai tak de tenaga, macam mana Khai nak jaga adek?”

Khai hanya terdiam. Bungkusan makanan itu dibuka, lalu di jamah sedikit.

“Abang tak sangka akan jadi begini. Memang abang sedar yang Budin seakan-akan jealous melihatkan Khai dengan adek. Adek pun sedar perkara nie. Tapi, abang tak pernah agak akan jadi sampai macam ini.”

“Khai nak cari Budin.” Tiba-tiba Khai bersuara.

“Khai nak buat apa? Khai nak belasah dia? Khai nak bunuh dia?”

Khai hanya terdiam. Abang Kamahl paham akan niat Khai itu. “Abang rasa lebih baik kita buat report polis, biar polis yang uruskan semua ini.”

“Abang, susah polis nak ambil tindakan. Ini kes liwat, di Malaysia kes seperti ini susah untuk dibicarakan.”

“Itu abang tahu, tapi abang rasa itu yang terbaik. Andai kata Khai pukul Budin, takut nanti Khai yang dapat susah balik.”

“Tapi bang...” protes Khai termati pabila abang Kamahl menyambung bicara.

“Kita tunggu sampai adek sedar. Kemudian kita bincang lagi.”

“Baiklah.”

Setelah abang Kamahl memasukkan air panas ke dalam water bag dan meletakkannya seperti yang di nasihatkan oleh Dr. Daniel, abang Kamahl kembali ke ruang tamu. Makanan Khai hanya terusik sedikit.

“Khai bersalah abang. Khai bersalah kepada dia kerana meragui dia, dan tidak berupaya melindungi dia. Khai bersalah kepada abang kerana membiarkan perkara nie terjadi. Khai bersalah sangat.”

“Khai, semua ini dah pun terjadi. Lagipun kita semua tak tahu yang Budin akan bertindak sampai macam nie sekali. Tak siapa menjangkakan.”

“Tapi itu bukan suatu alasan, abang.”

“Memang, tapi, percayalah Khai. Adek sendiripun tak nak perkara nie terjadi. Dan abang paham, mungkin adek marah sewaktu adek bergaduh dengan Khai. Tapi apapun yang dia mungkin perkatakan, dia tak maksudkannya. Abang percaya mungkin pertimbangan adek sedikit terganggu waktu itu. Janganlah Khai rasa bersalah pada diri sendiri, adek dan abang. Cukuplah apa yang terjadi.” Balas abang Kamahl.

“Sudahlah. Khai habiskan makanan, mandi dan kemudian pergi tengok-tengokkan adek. Abang nak call Joe.”

“Ok.”

Sudahpun pukul 11.45 malam. Sedang baru abang Kamahl menyeluk saku seluarnya untuk mendapatkan handphone, handphonenya berbunyi.

“Panjang umur, abang baru nak call Joe.” Kata abang Kamahl sejurus mengangkat panggilan tersebut, dari Joe.

“Owh, kenapa abang nak call Joe?” tanya Joe membalas.

“Macam nie, adek, adek, dia kene pukul. Dengan Budin.”

“Ha?! Teruk ker? Bila? Ezra sekarang dekat mana? Kat mana dia kene?”

“Agak teruk. Satu tulang rusuk retak, lebam-lebam di badan dia. Abang tak tahu kat mana dan bila benda nie terjadi. Tau-tau adek datang rumah abang menangis-nangis. Bila abang tanya apa jadi dia tak jawab. Bila Khai sampai baru abang tau. Adek sekarang dekat rumah abang.”

“Patut la sampai sekarang dia tak balik. Selalu kalau dia tak balik atau balik lewat, dia akan bagitahu kitorang. Nie tak, Joe call pun dia tak angkat. Dah bawa dia jumpa doctor belum?”

“Dah. Sebelum adek sampai dia dah jumpa doktor, dan kat rumah abang tadi kawan abang, doktor datang check.”

“Ok ok, abang tunggu situ, dalam sejam Joe dengan yang lain-lain sampai.”

“Takpe takpe. Adek pun tengah tidor. Biarlah dia berehat dulu. Joe datang lah esok, k.”

“Erm, ok. Teruk ker Budin belasah Ezra? Budin, Budin.” Tanya Joe lagi.

“Nanti korang tengok lah teruk mana adek kene belasah. Bukan setakat belasah, adek, dia kene liwat dengan Budin. Budin paksa adek buat sex dengan dia. Adek tak nak, sebab tue mungkin adek kena belasah kot.”

“Babi betul la Budin nie!! Apa yang dia nak lagi dari Ezra? Dah Ezra tak suka, nak paksa-paksa pulak. Adeyh. Abang dah buat report polis belum?”

“Belum, abang nak tunggu adek bangun dulu.”

“Erm, ok lah. Kalau macam tue esok lepas kelas kitorang datang jenguk. Apa-apa Joe call abang k.”

“Ok then.”

“What happened?” tanya Vincent yang sedari tadi mendengar perbualan Joe. Hisyam hanya memandang sedikit kebingungan.

“Budin belasah Ezra. Dan Ezra kena liwat dengan Budin, secara paksa. Satu tulang rusuk retak.” Jawab Joe merumuskan keadaan.

“What?” balas Hisyam dan Vincent serentak.

Joe kemudian menceritakan kembali apa yang diberitahu oleh abang Kamahl kepadanya. Tangannya tidak duduk diam dengan handphone di tangannya.

“I never thought that Budin will react that way. I mean, yeah he might get jealous looking at both Khai and Ezra back at the pool, but still, this is too much.” Tambah Hisyam.

“What are we going to do about this?” tanya Vincent.

“Abang Kamahl said they’ll talk to Ezra once he’s awake to lodge a police report. In the mean time, I need to call my brother.”

“Your brother? What for?” tanya Vincent lagi.

“He’s the current president of the Student Representative Council in UM. Budin studies in UM, right?”

“He is.” Balas Hisyam.

“Only for now. Because I’ll make sure he’ll be expel”

Keesokan harinya Joe dan yang lain bergerak terus dari kampus ke rumah abang Kamahl. Joe mengatakan yang Ezra tidak sihat jadi dia tidak dapat datang ke kelas kepada yang bertanyakan perihal ketiadaannya.

****************************************************************************************************
Aku terjaga dari tidur yang kurasakan teramat panjang. Tekak ku kering dan kasar. Badan ku sakit-sakit dan lenguh yang teramat. Kepalaku terasa berat. Perut ku terasa senak. Kelihatan abang Kamahl duduk di kerusi di kepala katil sebelahku, membaca majalah. Mukanya kelihatan risau. Tangan kananku terasa hangat. Kulihat tangan kananku di genggam Khai. Dia tertidur. Namun, genggaman tangannya masih utuh.

Aku cuba bersuara, memanggil abang Kamahl. Namun, dengan tekak ku yang teramat kering dan kasar, aku hanya mampu mengeluarkan bunyi perlahan yang sukar di fahami. Setelah membasahkan sedikit tekakku, aku mencuba kembali. “Abang” kataku perlahan.

“Syukurlah adek dah bangun.” Kata abang Kamahl yang bangun lalu duduk di sebelahku. Dahiku kemudian di cium.

“Khai...?” tanyaku kepada abang Kamahl, merujuk kepada Khai yang masih lagi tertidur.
“Khai dari semalam ada disini sayang. Dia tak berganjak pun. Sepanjang malam dia terjaga. Biarlah dia tidur sekejap.” Kata abang Kamahl. “Adek nak air?”

Aku hanya mengangguk. Abang Kamahl kemudian membantu untuk aku bangun, dan disandarkan di kepala katil. Dalam pada itu, Khai terjaga, tersedar akan gerakan diriku. Dia tersenyum melihat ku yang sudah sedar. Namun, senyumannya sedikit sedih. Dia kemudian perlahan, mencium dahiku. Entah mengapa, aku menoleh ke arah abang Kamahl, mengelak untuk dicium dengan lebih lama oleh Khai. Aku seakan tidak mampu untuk memandang wajahnya. Walaupun terasa kekuatan aku kembali tattala dicium Khai, aku tidak mampu. Khai tidak memberikan sebarang reaksi di atas perlakuan ku itu. Abang Kamahl lalu memberi aku minum air suam. Setelah beberapa tegukan, tekak ku kembali berasa sedikit selesa.

“Abang, tolong suruh Khai keluar. Adek tak nak tengok dia sekarang.” Kataku perlahan. Genggaman erat Khai terasa semakin erat, tanda dia tak mahu berganjak walau seinci.

“Please.” Kataku lagi.

“Adek” keluh abang Kamahl perlahan. “Khai, Khai pergi belikan bubur dan sup untuk adek. Adek tentu laparkan.” Pinta abang Kamahl. Sebelum Khai berlalu pergi, dia mencium dahiku, lama dan lembut. Tanpa ku sedar, air mataku mengalir. Aku tidak mengalihkan pandangan ku seperti tadi. Khai yang perasan akan air mataku itu, mengesat lembut dengan jarinya. Dia membisikkan, “Jangan menangis, sayang.”

“How do you feel, adek?” tanya abang Kamahl sambil membelai rambutku.

“Much better. Cuma, sakit sikit sini sana.” Aku cuba untuk membetulkan kedudukanku, tetapi terhenti pabila kesakitan yang menusuk terasa di sekitar duburku.

“Slow slow, adek.” Abang Kamahl membantu aku. Kemudian, dia mendapatkan sesuatu dari bawah punggungku. Dia kemudian keluar untuk melakukan sesuatu dan kembali bersama barang yang di ambil dari bawah punggungku. Barang tersebut kemudian di kembalikan ke tempat seperti tadi, dan abang Kamahl menyuruh agar aku duduk perlahan-lahan di atasnya.

“Hot water bag. Doc cakap elok untuk keadaan adek sekarang. Kena sentiasa pastikan kawasan tue kering dan tak sejuk.” Terang abang Kamahl.

Aku mengangguk. Maksudnya abang Kamahl dah tahu apa yang terjadi. “Abang dah tahu apa yang jadi?” tanyaku inginkan sebuah kepastian.

“Dah. Khai dah ceritakan semuanya. Dan semalam, waktu adek tidor, kawan abang, doktor dari PPUM datang check.” Abang Kamahl menggenggam tanganku, menenangkanku sewaktu menerangkan semua ini. Handphone abang Kamahl berbunyi. Setelah membaca sms yang masuk, dia kemudian ke telefon di ruang tamu lalu mendail ke pondok pengawal. “Yes, let them in.” Katanya di talian.

“Siapa?” tanyaku sejurus abang Kamahl kembali.

“Joe, Hisyam dan Vincent.”

“Diorang tau?”

Abang Kamahl hanya mengangguk. “Diorang risaukan adek bila adek tak balik dan tak angkat call diorang. Jadi semalam Joe call abang. Diorang asalnya nak datang semalam jugak. Tapi abang mintak diorang datang hari nie, harap-harap adek dah sedar hari ini.

“Ok.”

Beberapa ketika kemudian, Joe, Vincent dan Hisyam sampai bersama seorang lelaki yang kelihatan lebih tua dariku. Joe, Vincent dan Hisyam masing-masing memelukku sebelum duduk di tepi.

“How are you?” tanya Vincent.

“Still alive. Hahaha.” Balasku sedikit melawak.

Setelah 20 minit sampainya mereka, Khai kembali bersama bungkusan makanan. Dia kulihat kemudian ke dapur, lalu kembali ke bilik bersama dulang berisi makanan. Dia menceduk sesudu bubur bersama sedikit sup panas, lalu di dekatkan dengan ku. Aku hanya membatu. 

“Tolong keluar.” Kataku perlahan kepada Khai.

“Ezra, naper nie?” tanya Joe sedikit mengeluh.

Khai hanya menuruti permintaanku. Dia mencium dahiku sebelum keluar.

Abang Kamahl kemudian menyuapkan makanan kepadaku. Aku hanya mampu makan sedikit, suku sahaja. Setelah kemudian, kami mula berbual.

“What really happened actually?” tanya Joe.

Aku terdiam seketika sebelum memulakan bicara. Menceritakan segala yang berlaku tempoh hari. Genggaman tangan abang Kamahl memberikan aku kekuatan. Aku semakin sedih dan teresak-esak sewaktu menceritakan. Beberapa kali aku terhenti, cuba untuk menenangkan diriku.

“He’s an animal. He shouldn’t do that for any reason. It’s too much.” Komen Vincent selepas aku habis berbicara.

Kemudian, lelaki yang tidak ku kenali yang datang bersama Joe mula membuka bicara. “Hye. I Imran, abang Joe. I difahamkan Budin seorang pelajar UM. Betulke?”

“Ya. Nama penuh dia seingat I, Muhammad Syariffudin b Ahmad ******. Kenapa?”

“I’m the current president of the Student Representative Council of Universiti Malaya. Based on what you have just told us, and based on the medical report done, we can do something on Budin. I’m sure that he will be punished severely. But, you have to lodge a police report, and I will handle the rest. I will forward the case to the university’s disciplinary board”

“What will happened to Budin if I did?” tanyaku.

“Expel, aper lagi.” Kata Joe.

“Yes. He will be expel. That is for sure.” Balas Imran.

“Then, I won’t do it.” Balasku pendek.

“What? Kenapa you nak back up dia lagi?” tanya Hisyam.

“Budin, dia, yeah, I tau yang apa yang dia buat keterlaluan sangat. Tapi, I think he just lost his conscience at that time. I don’t want to ruin his future.” Tambahku lagi.

“Tapi, dia perlu dihukum.” Kata Imran. Joe dan yang lain mengiyakan.

“Ya, tapi bukan dengan buang dia dari universiti. Perhaps you can just send him to counseling, and some sort of punishment, like community service or whatever. That will do.”

“Are you sure?” tanya Joe.

“Yes.” Balasku pendek.

“Jadi adek taknak buat report police pun?” tanya abang Kamahl.

Aku mengangguk. “Adek tak nak panjangkan cerita nie. Cukuplah apa yang terjadi.”

“Baiklah. Walaupun abang tak setuju, tapi abang akan ikut.” Tambah abang Kamahl kemudian. Hampir 1 jam kemudian, Joe, Vincent, Hisyam dan Imran beredar.

“I’ll let Joe knows about the university’s action. He’ll keep you informed.” Kata Imran.

“Thanks.” Jawabku.

Kemudian aku kembali berbaring. Abang Kamahl masih di sisiku.

Tanpa ku sedar, Khai hanya berdiri di tepi pintu bilikku. Segala percakapan kami di dengarinya. Dia hanya mampu berdiri, membatu. Menahan sebak di dada.

1 comment: