My list

October 12, 2012

Dia - Empat Belas


E
“Hye. What are you doing here?” tanya Khai yang baru sampai di depan pintu pagar rumahnya melihatkan Budin tercegat di depan pintu pagar.

“We need to talk.”

“Erm, ok, why don’t we get inside first?” Balas Khai lagi.

“Tak perlu, sini pun ok. Plus, I’ll be quick.”

“Ok. Apa yang you nak cakapkan?”

“I love Ezra.” Kata Budin bersahaja.

“What?”

“I love him. I want you to back off.” Tambah Budin lagi.

“What the hell are you talking about? He doesn’t love you! He likes me.” Balas Khai, nadanya semakin meninggi.

“If he likes you, then why did he had sex with me? Right an hour ago? As a matter of fact, my dick still has the smells of his ass.” kata Budin sambil melihat jamnya.

Mendengarkan perkara tersebut, Khai terus menumbuk muka Budin. Dia jatuh tersembam di jalanan. “Don’t you dare talk to me about him like that!!” Khai kemudian terus masuk ke dalam keretanya dan memandu pergi dari situ. Budin yang masih lagi terbaring, tersenyum puas.

Khai lantas mendail nombor telefon Ezra.

“Pick up, pick up,” kata Khai perlahan, menanti dengan tidak sabar agar panggilannya di angkat.

“Where are you?”

“Tell me where are you?”

“I’m on my way to your place right now. I’ll be there in 45 minutes. Wait for my phone call.”

“Ezra, I’m seriously not in the mood to argue right now. Please, I need to see you right now. There are so many things in my mind. And I need to talk to you. I’ll wait for you till you’re home.”

“Thanks. I’ll call you again when I get there.” Kata Khai mengakhiri perbualan.

Dia terus memecut laju. Hatinya terasa tidak tenang dan degupan jantungnya semakin laju. Kata-kata Budin masih lagi terngiang-ngiang di kepalanya. Begitu bersahaja sewaktu dia menyatakan semua itu. Begitu yakin. Tapi Khai tidak tahu apa yang meyakinkan dia. Dia perlukan sebuah penjelasan. Entah apa yang harus dipercayakan. Di hatinya tertanya-tanya bagaimana Ezra sanggup untuk bersama dengan Budin sedangkan tak lama sebelum ini mereka berdua menyatakan perasaan hati mereka berdua. Belaian Ezra masih lagi terasa hangatnya. Masih terasa lagi getaran pabila bibir mereka bertemu untuk kali pertama. Masih segar lagi gelak tawa Ezra.

Aku masih lagi di hospital sewaktu aku terima panggilan dari Khai. “Hold on a second, I need to take this.” Kataku kepada doktor yang sedang memeriksa x-rayku.

“Hye.” Kedengaran suara lemah Khai di hujung talian.

“Erm, I’m outside right now. Why?” tipuku kepada Khai.

“Just outside. What’s wrong, you sounds a bit, different.” Kataku lagi.

“Eeh, Khai, I’m outside right now. I don’t think I can get back within that time. Why don’t we just meet up later? Tomorrow’s night?”

“Khai, what’s wrong?”

Tiada jawapan.

“Well, if you insists, then see you in a while.”

Aperhal pulak dengan Khai ni. Tak pernah-pernah dia tergesa-gesa macam nie. Adeyh, aper lagi la nak jadi lepas nie. Lepas satu-satu benda jadi. Mintak-mintak la yang Khai takkan tambah masalah lagi kat aku ni.

“Are you done?” tanya doktor yang merawatku setelah melihatku habis berbual.

“Yes. Sorry about that. So how is it doctor? The x-ray?”

“Well, there is a small fracture at your left fourth ribs. Although that it’s not quite serious, however, I want to advice you to restrain yourself from overexert yourself, doing something heavy and things like that. Take a good rest.”

“Ok. Is that all?”

“Yes. I’ll issue you an mc for a week. And after 2 weeks, I need you to come here again for a check up. You fall pretty badly judging from your bruises. And you are lucky that you just have a small fracture.

“Yeah. Thanks doc.” Aku katakan yang aku terjatuh ketika di bilik air kepada doktor tersebut. Sejurus kemudian, aku keluar dari bilik rawatan. Selepas mendapatkan ubat dan membayar bil, aku bergegas pulang ke hostel.

Aku cuba untuk memandu selaju mungkin. Tapi, sakit di dadaku seakan semakin menjadi tattala melihatkan keadaan jalan raya yang penuh sesak dengan kenderaan. Aku cuba untuk memikirkan jalan alternatif lain. Tiada yang terlintas di fikiranku. Lagipun, fikiran ku melayang, cuba untuk mengagak apa yang sebenarnya Khai mahukan dariku. Perilakunya mengganggu aku. Dia tidak pernah begitu tergesa-gesa.

Didalam talian tadi, suaranya lemah. Tiada keceriaan. Malah, dia kedengaran sedih, dan terluka. Aku berdoa di dalam hati agar tiada apa yang berlaku kepadanya. Aku tidak mahu seorang lagi insan terluka diwaktu aku masih dalam keadaan seperti ini. Aku tidak mahu. Lagi-lagi kepada Khai. Aku memerlukan senyum tawanya. Aku perlukan sentuhannya. Aku perlukan perhatiannya.

Sedang kereta bergerak perlahan. Aku terkenang kembali peristiwa tadi. Tiba-tiba sahaja, aku merasakan kesakitan seakan tusukan di lubang duburku. Walaupun kote Budin ku rasakan tidak begitu besar, namun, tusukan ganas dan kasarnya menyakitkan aku. Aku harap tiada luka didalam.

Apa saja yang aku perlu lakukan selepas ini. Aku tidak mungkin akan berjumpa dengan Budin lagi. Tidak mahu aku untuk memandang wajah jijik itu walau untuk seketika. Hanya memikirkan tentangnya, perutku terasa senak, perasaanku kembali bergelora, hatiku menjadi tidak tenang. Argh persetankan semua itu. Aku cuba untuk memikirkan tentang Khai, tentang senyumannya agar aku dapat lari dari pengalaman ngeriku. Tapi aku tidak berjaya. Semua itu terlalu segar. Bau badan Budin masih melekat di badanku. Terlalu kuat sehingga aku terasa jijik dengan diri sendiri.

Aku tidak pernah menyangka Budin yang sebegitu baik sewaktu ku kenal ketika di asrama, peramah, seorang yang matang pemikiran, kini sudah berubah menjadi seorang yang tidak kukenali. Menjadi seorang yang lebih menyerupai binatang. Ya, benar kata orang, waktu memang mampu mengubah seseorang.

Hanya 5 tahun masa yang diperlukan untuk mengubah Budin. Entahlah. Aku harap selepas ini Budin sedar yang cinta tidak boleh di paksa, yang cinta takkan mampu hadir tanpa tolak ansur dan aku harap Budin terima yang aku tidak pernah menyintai dia.

Jam sudah pukul 7.50 pm. Khai sepatutnya sudah sampai di hostelku. Aku baru saja melepasi pejabat kastam Kelana Jaya. Lebih kurang 30 minit lagi untuk sampai kalau aku memecut pulang.

Handphone aku berbunyi. Call dari Khai.

“Khai, i’m still half an hour from hostel nie.” Kataku pantas sejurus mengangkat telefon.

“I dah sampai.”

“Erm, why don’t you naik rumah I dulu? I’ll call Joe and let him knows about you.” Cadangku.

“That’s ok, I’ll just wait by the guard house. Hurry up.”

“Ok. Give me half an hour.”

Khai tidak menjawab apa-apa sebelum meletakkan telefon begitu sahaja.

Sejurus keluar dari Damansara, aku memecut laju, selaju degupan jantungku yang tidak pasti akan apa sebenarnya yang berlaku, dan apa yang akan berlaku. Abang Kamahl tidak menghubungi aku andai kata berlaku sesuatu terhadap Khai. Jadi abang Kamahl tidak tahu apa-apa.

“Abang Kamahl.” mataku sedikit berair ketika menyebut nama abang Kamahl. Entah kenapa hatiku menjadi sayu, sebak. Begitu melankolik sekali kurasakan. Pesan abang Kamahl agar aku berhati-hati dengan Budin, nampaknya tiada guna lagi. Dengan pantas Budin membuat sesuatu. Aku ingin menghubungi abang Kamahl dan memberitahu segala isi hatiku ini. Tapi, aku tidak tahu bagaimana harus aku lakukan. Aku takut. Aku sedih. Aku resah.

Hanya abang Kamahl yang dapat memahami perasaanku sekarang. Tapi, aku risau untuk menghubunginya. Risau aku akan hilang pertimbangan dan fokus didalam pemanduan.

Entah dimana Ezra sekarang, detik hati Khai. Tadi sewaktu dia menghubungi Ezra, dia memberitahu yang dia masih 30 minit perjalanan dari hostel. Mungkin dia dari tempat Budin? 

Mungkin jugak. Bedebah! Bentak Khai ke sterengnya. Masa seakan tidak berlalu langsung. Terasa lama yang teramat sangat.

Apa salahku sehingga diperlakukan seperti ini? Detik hati Khai lagi. Dan kenapa Budin yang datang memberitahu? Kenapa bukan Ezra sendiri? Jadi semua yang berlaku sewaktu barbeque dulu hanyalah palsu? Kata-kata manis semata-mata? Ezra, siapakah aku di hatimu? Jelaskan padaku. Tenangkan hatiku. Redakan gelora jiwaku. Padamkan api yang membara di dalam dadaku.

Benarlah cinta Budin pada Ezra masih tidak terpadam, dan nampaknya cinta Budin kini berbalas.

“Tok tok tok.” Terdengar bunyi ketukan di tingkap kereta. Kelihatan Ezra berdiri di tepi tempat penumpang, mukanya kelihatan sedikit penat. Penat bermain ke, detik Khai lagi.

Khai kemudian membuka pintu dan membiarkan aku masuk. “Hye.” Kataku lemah. Masih penat selepas semua yang terjadi. Khai hanya terdiam.

“Awak, kenapa nie? Senyap jer.” Tanyaku.

“Awak dari mane?”

“Erm, saya keluar.”

“Keluar ke mana?”

“Err, keluar jalan-jalan je.” Kataku sedikit tertunduk. malu untuk menipu Khai.

 “Tak.” Kata Khai pendek.

“Ha? Apa yang tak?”

“Awak tak pergi jalan-jalan, tapi awak jumpa Budin.” Terang Khai.

Hatiku luluh dan hancur mendengar Khai menyebut nama Budin. Peristiwa tadi kembali bermain di fikiranku laju dan berulang-ulang. Aku tak mampu berkata-kata. Hanya air mata yang keluar membasahi pipiku.

“Awak main dengan Budin, kan?”

Aku lantas menutup muka dengan tanganku. Tak mampu untuk aku terus menatap wajah Khai. Esakan ku semakin laju. Air mata mencurah-curah tanpa henti. Tangan Khai menggenggam erat pergelangan tanganku. Nampaknya Budin tidak berhenti dengan membuat aku rasa terhina. Dia terus-terusan menyakiti hatiku.

“Kenapa awak? Kenapa awak tak nak pandang saya? Betul tak apa yang saya cakapkan? Cakap dengan saya.” Nada Khai semakin tinggi. Kedengaran suara Khai sedikit sebak.

Aku hanya mengangguk.

“Jadi betullah? Awak. Jadi selama nie awak hanya main-mainkan saya? Kata-kata awak semua nie hanya kata-kata manis? Awak kata yang awak juga sukakan saya, tapi kenapa awak sanggup main dengan dia?”

“Awak, saya tak pernah main-mainkan awak. Saya ikhlas katakan yang saya sukakan awak. Kenapa awak tanya soalan macam nie? Please, jangan buat saya macam nie?” kataku dalam sebak. Aku tak mampu untuk meneruskan semua ini.

“Kalau awak ikhlas dengan saya kenapa awak buat? Saya tak paham. Adakah sebab awak tak pernah main dengan dia dulu, jadi sekarang awak nak?”

“Don’t you dare talk to me as if i’m a slut.” Jeritku yang mula hilang pertimbangan.

“I’m not saying you are a slut, but you yourself are acting like one.” Balas Khai yang menyaingi nadaku.

“Yes I had sex with him. Just this evening. And I bet Budin told you that, right. And I bet he didn’t tell you how he made me agree with it.  He didn’t because I never agreed. In fact, this is all I got!!” jeritku sambil menyelak baju dan menunjukkan lebam-lebam di badanku kepada Khai. “This made me to have sex with him. He made me. He kicked me. He punched me. He forced himself into me. And yet now you believe in him. Someone who you just got to know. Someone who is insignificant to you. Someone who is nobody to you. And you believed him. As easy as that!!!”

Khai terkejut melihat lebam-lebam di badanku. Aku menepis tangannya yang cuba untuk memegangku dan cuba untuk melihat dengan lebih dekat. Aku terluka. Luka yang amat dalam. Khai menuduhku mengkhianati dia. Khai dengan mudah terpedaya dengan tipu helah kata Budin. Khai, tidak percayakan aku.

“Thanks for everything, Khai. Thank you for doubting me and not believing in me.” Kataku lantas berlari keluar, menuju ke keretaku dan terus berlalu pergi. Khai ku lihat mengejar dari belakang. Dia menghubungiku. Aku hanya membiarkan telefonku berdering.

No comments:

Post a Comment