My list

October 11, 2012

Dia - Lapan


L
“Hola alli.” Sapaku ketika sampai di rumah. Ku lihat Vincent, Hisyam dan Joe duduk di sofa menonton tv. Aku kemudian menghulurkan bungkusan McD kepada Vincent.

“Nah, I belanja.”

“Wah!! Balik happy semacam. Pastu siap belanja Vincent lagi. Nie mesti ada apa-apa nie. Kene Jack Pot ker? Untuk I tak de?” komen Hisyam.

“Hehehe. Untuk you pun ader. Burger I beli 3, kalau-kalau Joe pun tak makan lagi.”

“Huhuhu, thanks thanks. Nie kene Jack Pot la nie.”

“Dia bukan kene Jackpot. Tapi hati tengah berbunga dengan buah hati baru.” Jawab Joe tanpa diundang. Cis, kantoi aku.

“Pandai-pandai je kan you Joe. Takda maknanya buah hati baru.”

“Nice nice. Leng chai ke leng loi?”

“Leng chai la. Takkan leng loi pulak. Mamat nie maner layan pantat macam kita. Hahaha. Ho leng ooo. I dah jumpa. Tinggi, hensem. Sebab tue si Ezra nie berbunga-bunga jer, baru lepas bermalam sama la katakan.” Joe menjawap lagi.

“Sudah-sudah. Toksah nak berspekulasi. Kang I debik sorang-sorang pulak. Lagipun I bermalam di rumah abang Kamahl. Bukan rumah Khai.” Kataku dengan gaya sedikit marah walaupun di muka tak lekang dek senyuman.

“Oooo. Khai la nama si leng chai tue. Hehehe” sahut Hisyam.

Erk. Kantoi lagi. “Dah, makan-makan.” Hehehehe. Mesti la hati bunga-bunga. Sapa-sapa pun akan berbunga kalau dalam kedudukan aku sekarang. Owh ya, member-member aku memang tau yang aku nie gay. Ada yang tahu setelah menjumpai page MySpace ku. Ada juga yang cuba untuk masuk jarum. Yang masuk jarum tue semua perempuan la. Tapi, officially semua tau bila aku sendiri memberitahu mereka. Malas nak layan soalan macam “tak keluar dengan awek ker?”

Setakat nie semua dapat menerima status orientasi sexualku. Lagipun aku bukan nya lembut atau patah. Jadi, baik lelaki atau perempuan, mereka dapat bergaul mesra denganku. Lagipun, aku seorang yang agak aktif dalam kelas, so memang harus la yang I’m among the top of the social totem kan. Hahaha. Bertuah la gak dapat kawan-kawan yang tak judge aku berdasarkan dari orientasi sexualku. Tak seperti mereka yang pernah bergelar sahabat ketika aku masih diasrama. Kadang-kala aku bersyukur, kerana kawan-kawan ku sekarang jauh lebih matang dalam menilai erti sebenar persahabatan.

“Hye guys. Amacam cuti?” sapa ku ketika aku, Joe, Vincent dan Hisyam bertemu dengan  Tia, Erul dan Herman di Upten.

“Boley la. Pendek je pun cuti kan.” Jawab Tia.

“Korang takde kelas ke lepas nie?” tanya Herman.

“Takde. Arie nie kelas pagi jer. Petang enjoy. Hahahaha. You?” jawab Joe.

“Best la cam tue. Kitorang pukul 2 ader kelas lagi. Kelas Puan Hajar. Bosan nye lah.” Rungut Herman.

“Hahaha, sapa suruh amik kelas dia.” Balas Joe lagi.

“Weh, Erul, maner housemate you? Aiman. Tadi kelas pun tak nampak.” Tanyaku.

“Entah. Dia tak balik rumah lagi dari cuti. Biasala dia tue. Cuti lebih. Padahal rumah dekat amat dengan hostel.”

Kami terus bersembang sambil makan tengah hari. Menuku hari ini merupakan menu favourite ku. Ikan kembung sumbat sambal, kuah daging masak serai dan teh ais. Memang antara menu tetap kalau ke Tropic nie. Hahaha.

Kurasakan yang handphone didalam poket ku bergetar. Ada panggilan masuk. Sapa pulak nie. Herm. “Ana” terpancar di skrin. Mamaku. Aku hanya membiarkan panggilan tersebut. Aku meneruskan makan tengah hari sebelum menerima satu panggilan lagi. Dari Ana juga. Apehal pulak nie. Kacau tul la. aku berlalu dari meja makan lalu menjawab panggilan tersebut.

“Haa naper? Orang tengah makan nie.” Kataku sejurus mengangkat panggilan tersebut.

“Naper tak angkat tadi mama call?” terdengar suara di hujung talian.

“Kan orang cakap, orang tengah makan. Naper call? Dah berkurun tak pernah call.”

“Abah masuk hospital. Sakit jantung. ICU sekarang.”

“Ok, so?”

“So, balik la tengok. Takkan tue pun nak disuruh kot?”

“Malas lah. Biar je la dia. Dia pun hidup lagi. Bukan dia nak tengok pun muka orang kalau balik. Kang lagi dia sakit hati, dia sakit lagi, mati lak. Tak pasal-pasal kene tuduh pembunuh.”

“Yang kamu ni tak boleh cakap elok-elok tu kenapa? Tu kan bapak kamu. Kamu dah tak sayang lagi dah ker? Dah tak nak keluarga dah?”

“Hahahaha. Mama dah nyanyuk ke per? Sayang? Pernahke mama, orang tua tue sayang orang? Pernah ker? Keluarga apa? Keluarga kita? Kalau setakat so-called family tak payah la nak panggil family. Malu la dengar. Loya je.”

“Kamu boleh tak jangan keras kepala sangat?”

“Sapa yang keras kepala!! Orang ke dia!! Atau mama!! Sapa!!” aku mula naik darah. Terasa baran ku semakin mendidih. Sengal tul la. Pagi-pagi dah buat aku naik darah. Tiap kali call tue je la jadi. Haram jadah betul. Aku berlalu lagi dari rakan-rakan yang lain agar mereka tidak mendengar perbualan ku.

“Kamu nie sama je dengan bapak kamu. Satu-satunya benda yang kamu warisi dari dia, hanya keras kepala. Dah lah ego. Mama tak peduli, mama nak kamu balik rumah. Kalau tak, jangan balik lagi dah”

“Tolong lah. Tak rasa ke ugut-ugut macam tue dah basi? Orang tua tue dah pernah ugut la wei. Aleh-aleh lepas sebulan paksa orang balik pulak. Ader itu la, ini la.”

“Sukati kamu lah. Mama dah malas dah nak cakap. Kamu .....”

Aku terus mematikan panggilan. Malas nak layan. Nie yang spoil mood habis nie. Adeyh. Panas tul la hati. Aku berpusing kebelakang untuk kembali ke meja. Ku terlihat Joe berdiri tak jauh. Joe terdengar perbualan ku. “Nak apa?” tanyaku.

“Kitorang nak gerak. Tunggu you habiskan makanan.”

“Erm. You dengar?”

Joe hanya mengangguk. Adeyh. Malas tul la aku. “You balik dengan Vincent k. Kata kat dorang I ader hal. Malam nie I tak balik. Presentation untuk esok I still datang. I gerak terus ke kelas nanti.” Aku terus berlalu pergi. Hala tuju. Tak tahu. Apa yang aku tahu, aku nak menenangkan fikiran. Jauh dari semua yang aku kenal.

Aku kemudian memandu keretaku masuk ke highway Utara-Selatan. Peugeot 207CC ku kupandu laju menghala ke PD. Tempat aku melarikan diri ketika diri dibelenggu rasa marah, sakit dan pedih. Aku perlukan ketenangan. Aku perlukan sesuatu untuk menenangkan hatiku. Aku perlukan sesuatu untuk mengalih perhatianku. Dan hanya bunyi deruan ombak yang begitu menenangkan. Ini bukanlah pertama kali perkara seperti ini terjadi. Dan ini bukan kali pertama aku pergi ke PD seorang diri. Aku dah masak benar dengan jalan di situ.

Sepanjang perjalanan radioku ku pasang kuat. Sengaja. Biarlah. Segala panggilan dan sms tidak kuhiraukan. Setelah lebih sejam memandu, aku tiba di PD. Aku terus mencari 7Eleven. Aku kemudian membeli beberapa botol Heineken dan 2 kotak rokok Dunhill Fine Cut hitam berserta sebungkus ais. Beer dan ais tersebut ku sumbatkan kedalam Coleman yang sentiasa tersedia didalam boot kereta. Aku selalu bercamping, so peralatan camping seperti khemah, bekas Coleman dan beberapa peralatan asas lain sentiasa tersedia didalam boot.

Aku kemudian membuka sebotol beer untuk diminum semasa memandu ke pantai. Aku meninggalkan handphone ku didalam dashboard kereta setelah tiba di pantai. Hanya dompet, bekas Coleman dan rokok sahaja yang kubawa. Bersama kunci kereta.

Waktu itu tengah hari. Jadi tak ramai orang dipantai melainkan pelancong. Aku mencari port yang agak terlindung dari orang ramai dan redup. Disitu aku hanya berbaring melihat langit, mendengar deruan ombak dan kadang-kala ketawa pengunjung pantai sambil meneguk beer. Fikiranku ku cuba untuk kosongkan.

Aku benci bila tiap kali perkara seperti ini terjadi. Betul-betul spoil mood. Tapi tak banyak yang aku boleh buat. Aku tidak lagi memberi harapan palsu kepada diri sendiri bahawa semuanya akan baik. Aku sekarang hanya cuba untuk menjaga diriku, dari terus dilukai oleh mereka yang pernah bergelar keluarga.

Mama hanya mementingkan politik keluarga. Baginya, semua harus kelihatan baik dan sempurna di hadapan orang lain. Namun, pabila sesuatu yang tidak diingini berlaku, dia tidak akan segan silu untuk menyalahkan aku walaupun aku tidak membuat apa-apa. Tiap kali bertandang ke rumah opah, ada sahaja cerita yang tidak benar akan dijaja kepada opah. Sampai kadang-kala opah pun termakan cerita tersebut. Hanya makcik-makcik ku yang membela. Entah lah.

Mama kadang-kala terlalu mementingkan kesempurnaan didalam diriku. Walaupun aku tidak dipandang, tapi mama masih mementingkan kesempurnaan. Terutama dalam bidang pelajaran. Aku dihantar ke sekolah berasrama semenjak form 1, itu pun setelah aku berkeras untuk pergi setelah tawaran untuk memasuki sekolah berasrama semasa aku di darjah 5 ditolak oleh mama.

Disana, aku mendapat sedikit ketenangan apabila berjauhan dengan keluarga. Perhatian ku tumpukan kepada pelajaran. Dan disitu jugalah aku menjadi semakin aktif didalam dunia gay. Mungkin ada yang beranggapan yang aku mula terjerumus ke dalam dunia homosexual semenjak aku di bangku sekolah menengah. Tidak, aku sudah mula terjerumus semenjak sekolah rendah lagi. Bersama seorang yang seharusnya menjadi contoh dan pelindungku masa itu.

Aku merupakan seorang yang jambu. Dan dengan fizikal aku yang sedikit kecil, aku sering menjadi tumpuan pelajar-pelajar senior, terutama abang Micheal, ketua dormku. Dia seorang pelajar form 5. Dorm kami sedikit unik kerana mempunyai 3 orang pelajar form 6, 2 pelajar form 5, 1 pelajar form 3 dan lain-lain pelajar form 1 seperti ku. Dorm lain pula tidak mempunyai penghuni seperti kami. Biasanya, beberapa pelajar form 5 dan lain pelajar form bawahan.

Abang Micheal merupakan seorang pemain rugby, manakala abang Rahim pula seorang pemain hoki. Owh ya, abang rahim merupakan seorang lagi senior form 5 dorm ku. Setahun bersama Abang Micheal cukup perit bagiku. Dia sentiasa membuli kami, setakat pukul dengan kayu hoki, basuh baju kotor dia yang teramat kotor tue memang standard la.

Aku ingat lagi, setiap kali habis perlawanan rugby, dia akan menyusun baju dan seluar jersey bersama-sama stokin, but, dan spender kotornya di atas lantai ala-ala ada seorang pemain rugby lengkap berjersey berbaring dan kami disuruh memilih salah satu untuk dibasuh. Pergh dah la kotor gila dengan lumpur, masam pulak tue. Sape yang dapat spender masam die memang la lagi azab. Disebabkan abang Micheal merupakan ketua dorm, jadi kami tak dapat berkata apa-apa. 3 orang abang-abang form 6 memang jarang ada dibilik. Jadi dorang tak masuk campur la.

Abang rahim pulak, dia tak kesah sangat. Biasanya dia akan berbuat hal sendiri. Tapi kadang-kadang tue kalau abang Micheal melampau sangat, dia akan masuk campur la. Tapi yang paling tak best, malam-malam mesti kene urut abang rahim. Takpe la, die pun tak kacau kitorang sangat.

Abang Kamahl merupakan seniorku juga. Dia seorang pelajar form 6 upper semasa aku di tingkatan satu. Dorm abang Kamahl hanya selang 2 dorm saja dari dorm ku. Abang Kamahl merupakan ketua dorm kepada 18 lagi pelajar form 3. Aku mula mengenali abang Kamahl semasa minggu orientasi. Sewaktu di minggu orientasi, semua pelajar baru diminta untuk mendapatkan tandatangan kesemua pelajar form 5 dan form 6. Bunyi macam senang, tapi, untuk mendapatkan senarai nama penuh pelajar-pelajar form 5 dan form 6 je dah susah. Tambahan pulak setiap orang ader je permintaan sebelum dorang setuju untuk turunkan tandatangan.

Ada yang mintak belanja la, ada yang mintak basuh baju ke aper ker, ader lak yang suh macam-macam. Abang Kamahl lak, dia cuma suruh aku menghafal lagu sekolah dalam masa 2 jam. Kedua-dua lagu sekolah. Huhuhu. Gila. Sekolah ku merupakan sekolah premier di Perak, atau senang cakap sekolah lama la. Baru beberapa tahun lepas kami meraikan ulang tahun ke-100 sekolah. Sebab itu ada 2 lagu sekolah. Dalam bahasa melayu dan bahasa inggeris.

2 jam nak hafal 2 lagu, satu inggeris dan satu melayu. Memang tak dapat la. Aku Cuma dapat menghafal versi bahasa inggeris saja dalam masa 2 jam. Abang Kamahl taknak turunkan tandatangan dia. Jadi dia memberikan syarat baru kepadaku. Aku hanya boleh dapatkan tandatangan dia bila aku dah dapat kesemua tandatangan lain. So maknanya, dia orang last la yang akan sign. Aper aper je la.

Selepas beberapa hari, aku berjaya mengumpulkan kesemua tandatangan kecuali tandatangan abang Kamahl. Aku kembali untuk mendapatkan tandatangan nya dan setelah mengamati kesemua tandatangan tersebut, dia setuju untuk turunkan tandatangan. “Thanks abang” kataku sambil bersalaman dengannya.

“Ok, korang nak kene hantar bile tue?” tiba-tiba abang Kamahl bersuara.

“Erm, dateline Isnin depan. Lepas maghrib.”

“Oook. So adek dah settle la sumer. Nie dah pegi minum malam belum?”

“Hehehehe. Belom. Nak pegi la nie.”

“Ha, bagus, adek amik air, datang sini pastu. Minum kat sini.”

“Nak wat per bang?”

“Bawak je la”

“Ok ok.”

Malam tue menu teh o’ dan roti pong. Bagi yang tak tau roti pong tue aper, roti pong tue roti bulat, macam chipsmore, manis lepas tue ader kismis dekat tengah-tengah. Antara roti kegemaranku. Aku mengambil lebih dan terus bergegas ke bilik abang Kamahl selepas itu. Waktu tu, tiada sapa di dormnya mungkin kerana budak-budak bilik abang Kamahl masih didewan makan.

“Abang, nah adek amik lebih”

“Owh, thanks. Dudukla.” Kata abang Kamahl sambil menepuk ruang kosong di katilnya, tanda supaya aku duduk.

“Adek nama pe yek? Lupe nak tanya”

“Name adek Khairul **** Irwandy. Panggil ezra boley, panggil adek macam abang panggil sekarang pun boleh. Nama abang Syed Kamahl Syed ****** kan. Nak panggil abang aper? Abang syed atau abang Kamahl?”

“Panggil abang Kamahl jer. Naper panggil ezra? Macam nama budak perempuan jer.”

“Huhuhu. Ntah dari kecil semua panggil ezra. So melekat la nama tue.”

“Adek asal maner? Kelas aper?”

“Adek baru pindah ke perak. Dulu duduk KL, hujung tahun lepas pindah perak. Kelas 1RK1. Abang lak?”

“Oooo, dak town la nie. Abang asal PJ. Sekarang kelas 6 atas sains 2. Dorm maner yek? Saper ketua dorm?”

“Dorm Bakti. Abang Micheal ketua.”

“Micheal? Micheal beruk tue?”

“Beruk? Naper panggil die beruk lak?”

“Ala, adek baca tak majalah Ujang, kan ader satu watak beruk nama Micheal, sebenarnye orang panggil dia Micheal sebab nak samakan dengan beruk tue. Habis la adek, Micheal tue tak ramai yang suka terutama si Fahrin, ketua pengawas. Kalau korang kalah pertandingan kebersihan tiap minggu, tue bukan sebab korang tak kemas bilik, tapi sebab Fahrin la. Dia dengan si Micheal tue memang tak ngam.”

“Adeyh, abih la macam nie.”

“Ala, rilex jer. Biasa la tue. Esok jumaat, adek tak balik rumah ker lepas sekolah?”

“Tak. Lepak sini jer. Abang? Tak balik PJ?”

“Tak. Abang jarang balik.”

“Owh, selalu buat ape je kalau abang tak balik?”

“Erm, tengok la. Kalau bosan-bosan abang keluar la pegi Bandar Ipoh nie. Pusing-pusing. Adek lak tak balik nak buat ape jer?”

“Ntah takde plan lagi. Tengok la nanti.”

Kami terus bersembang sehingga pukul 12 tengah malam. Tak kusedar masa dah berlalu, tiba-tiba je ku rasa mengantuk dan pabila kulihat ke jam, baru la tau dah lewat malam. “Abang, adek dah ngantuk nie. Lagipun dah pukul 12 tengah malam dah. Adek balik dorm dulu yek. Esok pun nak sekolah pagi.”

“Ok. Abang pun nak tido dah nie. Good nite.”

Hari ni hari jumaat. Menu untuk sarapan pagi nasi lemak. Memang best nasi lemak dia. Tapi aku tak makan banyak sangat la. Nanti mengantuk pulak dalam kelas. Kelas ku tak ramai, dalam 17 orang jer. Semua lelaki sebab sekolah ku sekolah lelaki. Hehehe. Lepas jer habis breakfast, aku dan budak-budak dorm yang lain bergerak ke sekolah. Sekolah hanya terletak 5 minit berjalan kaki dari asrama.

“Jeff! Tunggu la.” jerit ku kepada Jeff, budak kelas sebelah, 1RK2. Kami agak rapat walaupun berlainan kelas dan berlainan dorm.

“Lambat la hang nie. Cepat la. kang kene tahan dengan pengawas pulak, tak pasal-pasal kene denda.” Bising Jeff

“Yer, yer.”

“Hang balik umah tak minggu nie?” masuk minggu nie, sudah 3 minggu aku di asrama.

“Tak. Ko?”

“Aku balik la. Tak nak dok terperuk kat sini. Hang nak buat apa stay?”

“Tengok la aper-aper nanti”

Biasenye aku rehat memang dengan dia, then Budin, Bad join skali. So kitorang nie selalu je la berempat. Kemana pun sama jer. Budin sekelas dengan aku. Bad pulak sekelas dengan Jeff. Budin die sempoi la. tapi suka sangat manja-manja ngan aku. Nak kata gay, entah lah. Tapi, selalu jer suh aku urut badan die. Kalau lepak berempat, memang wajib die suh aku duduk kat celah kangkang dia atau atas peha. Mentang-mentang la aku ni ringan, bole la kan.

Bad pulak, pada ku dia agak ego. Entah lah. Aku tak rapat sangat dengannya pasal mamat nie senang naik angin. Dan aku pulak jenis yang masuk air, so memang susah la nak ngam. Tapi, lamer-lamer kitorang ok. Lagipun, mamat nie suka kote die kene pegang. Hahaha. Aku tau, sebab aku selalu pegang. Mungkin sebab tue dia dah tak selalu naik hangin dengan aku.

Minggu nie, hanya aku yang tak balik. Jeff balik petang selepas habis waktu prep. Bad dan Budin pulak bas malam. So, aku je la yang tinggal. Walaupun minggu tue pelajar dibenarkan pulang, tapi prep petang masih tetap berjalan. Malasnye.

Aku cuma membuat kerja latihan matematik yang diberikan. Nasib baik tak banyak kerja rumah. Cuma matematik dan sejarah jer. Sejarah, argh bosan. Banyak sangat nak dibaca dan dipahamkan. Mataku mula berasa berat dan mengantuk pabila aku membuka buku sejarah.

“Tidor kejap lah” kata ku sendirian. Ku lihat Jeff, Budin dan Bad bersembang-sembang. For sure kerja rumah dorang buat kat rumah nie. “Weh korang, nanti pukul 4 kejut aku yek. Ngantuk aaa.”

“Ok” jawab Budin. “Meh sini baring atas peha aku meh”

“Hehehe, tak mo. Peha ko keras”

“Poyo”

Budin memang selalu mengusik aku macam tue. Dia pun tak kesah bila aku baring atas pehanya. Tidor atas meja pun ok jugak. Lagipun tak ramai orang kat bilik prep. Mostly suma dah balik. Dah warden pun takkan check arie jumaat petang macam nie. So, tidor je la.

“Weh, weh, weh. Bangun. Ezra bangun.” Tiba-tiba aku terasa digerakkan dari tidor. Kacau betul.

“Aku ngantuk nie. Jangan kacau la.”

“Weh, bangun la.” suara Bad.

Kulihat ke jam tangan, baru pukul 3.45 petang. “Weh, kan aku dah cakap kejut pukul 4, ader 15 minit lagi nie. Korang nie....” bebelan aku terhenti tattala aku bangun dari tidor dan melihat abang Kamahl berdiri di hadapan mejaku.

“Nyenyak tido?” tanya abang Kamahl.

“Erm. Hehehehe.” Aku tidak menjawab sambil memandang ke arah Bad, Jeff dan Budin yang mengekek ditepi.

“Abang yang suruh dorang kejutkan adek. Dah, pergi cuci muka tue.”

“Ok, abang” jawabku pendek.

Aku kemudian bergegas ke tandas untuk mencuci muka. Kantoi la plak tido time prep. Adeh, jangan kene denda udah la. malas tul. Setelah kembali ke bilik prep, ku lihat abang Kamahl duduk dikerusi sebelah tempatku, sambil membelek-belek buku notaku. Sebagai senior, memang selalu diorang datang melihat-lihat kami sewaktu prep. Biasala, tak nak kami bising la, aper la. Abang Kamahl walaupun dia bukan pelajar form 5 yang dipertanggungjawabkan untuk menjaga kami, tapi dia selalu datang ke bilik prep ku untuk melihat-lihat kami. Dan biasanya andai aku punya masalah dengan kerja sekolah, dia la yang akan tolong aku.

“Korang balik bila nie?” tanya abang Kamahl.

“Lepas nie. Budin ngan Bad pun balik skali.”jawab Jeff.

“Ok, tau tak tunggu bas kat maner?”

“Tau, dekat ngan Hospital tue kan?” jawab Budin.

“Aah, dekat situ. Hati-hati sikit, situ tak ramai orang. Kadang-kadang ader kes pau duit. So, hati-hati la kat situ.”

“Ok. Ezra ko tak balik kan? Ko wat aper je kat sini nanti?” tanya Budin lagi.

“Adek tak balik?” tiba-tiba abang Kamahl menyampuk.

“Aaah, kan adek dah gtau abang semalam. Erm, tengok la. maybe lepak hostel je kot. Nak kuar town, tak tau jalan. Hehehe.”

“Ooo, ok.”

Selepas menghantar Budin dan Bad ke perhentian bas, aku singgah sebentar di kedai runcit berdekatan untuk mencari beberapa majalah untuk di baca. Sebenarnya, kitorang tidak dibenarkan untuk membawa dan memiliki sebarang komik, majalah atau bahan bacaan seperti ini di asrama. Kalau tak nanti kena rampas. Tapi, aku bosan takda apa yang nak dibuat sepanjang hujung minggu ini. Setelah membeli majalah Ujang dan beberapa buah komik, aku berjalan pulang ke asrama.

Waktu itu sudah pukul 9.30 malam. Minum malam akan disediakan pada pukul 10.00 malam. Tapi aku ingat nak skip minum malam, lagipun masa temankan Budin dan Bad, aku dah minum bersama diorang. Jadi, setibanya aku di hostel, aku terus menyimpan majalah dan komik yang ku beli didalam loker. Aku kemudian ke bilik air yang terletak hanya bersebelahan dengan bilikku untuk mandi. Tapi hasrat ku terbantut apabila lampu bilik air tidak berfungsi. Aku kemudian ke bilik air di sebelah dorm Makmur.

Terdapat 2 blok di hostel kami. 3 tingkat untuk setiap blok dan kedua-dua blok itu dihubungkan dengan tangga yang sama di bahagian tengah. Dorm ku, dorm Bakti terletak di tingkat 3 blok B, hujung sekali menghadap ke hutan yang menyelubungi Sungai Kinta. Dorm Makmur pulak berada di kedudukan yang sama, cuma ia berada di Blok A. Jadi Dorm Makmur dan Dorm ku berhadapan antara satu sama lain.

Mengikut cerita abang-abang seniorku, tandas di sebelah Dorm Makmur tersebut baru sahaja di buka kembali selepas beberapa tahun ditutup dan tidak dibenarkan di pakai. Ini kerana sebelum ini terdapat banyak cerita aneh, dan juga gangguan gangguan yang tidak dapat dijelaskan.

Waktu itu aku tidak memikirkan sangat perkara-perkara sedemikian kerana sedia maklum yang cerita-cerita tersebut hanyalah cara pelajar senior untuk mengenakan junior seperti kami.
Setelah ku masuk ke dalam bilik air tersebut, tiada sebarang perasaan pelik yang kurasakan. Cuma, mungkin disebabkan bilik air ini sudah lama tidak digunakan, perasaan suram itu masih ada.

Biar aku ceritakan apa perkara-perkara aneh yang diperkatakan. Seperti yang sudah aku perkatakan, sekolah aku merupakan antara sekolah premier yang terdapat di negeri Perak. Disebabkan kewujudannya yang sudah lama, banyak perkara yang telah berlaku. Ini termasuklah ketika di zaman pencerobohan Jepun ke atas tanah melayu dahulu. Disebabkan sekolah hanya terletak 5 minit berjalan kaki dari sekolah, memang kami dapat melihat sekolah dari asrama. Blok Kemahiran Hidup pula terletak di luar pagar sekolah, menghadap ke Sungai Kinta, berbanding blok-blok lain yang terletak di dalam suatu kawasan. Di katakan bahawa, dulu, tapak blok KH tersebut merupakan tempat askar Jepun memancung tahanan-tahanan mereka. Itu tidak dapat dipastikan kebenaranya namun, di situ masih terdapat sebuah perigi buta yang telah ditutup. Ada juga yang mengatakan kepala mangsa yang di pancung akan dicampakkan ke dalam perigi tersebut, manakala darah dari badan tanpa berkepala itu akan dibiarkan mengalir masuk ke dalam Sungai Kinta, yang mana sungai yang sama mengalir di belakang asramaku.

Now, berbalik kepada asramaku, asramaku dulu merupakan bekas asrama pusat yang menempatkan pelajar-pelajar dari sekolah-sekolah lelaki di sekitar Bandaraya Ipoh. Sekolah seperti Anderson, Sam Tet, St. Micheal dan beberapa lagi sekolah yang sudah wujud pada waktu itu. Hanya sehingga 10 tahun lepas asrama ini di khususkan untuk sebuah sekolah sahaja. Seperti waktu ini, penghuni asrama ini hanyalah lelaki sahaja.

Aku kemudian terus masuk ke dalam bilik mandi tengah, dan pintu ku kunci. Sewaktu aku sedang membersihkan badan, kedengaran yang pintu di bilik sebelah di kuak perlahan. Kemudian pancuran air kedengaran. Well, tiada apa yang pelik pun kan. Kemudian, sayup-sayup kedengaran suara kecil yang seakan-akan bersyair. Pulak, saper la bersyair dalam bilik air malam-malam nie.

Pada mulanya aku tidak begitu memahami bait-bait syair tersebut, setelah beberapa ketika dan setelah ku dengar betul-betul, syair tersebut hanyalah ulangan 4 baris ayat yang di lagukan di dalam bahasa jawa dan diulang berkali-kali. Aku yang mempunyai suku darah Jawa, suku Mandailing dan separuh Patani dapat memahami erti syair tersebut. Syair tersebut antara lain mempunyai maksud yang lebih kurang seperti

“Hamba sahaya menyeru Pawana
Untuk ku sembah padanya teruna
Anak diseru tidurnya tak lena
Kerna didatang Datuk Panglima”

Lebih kurang macam tue la maksudnya. Seketika kemudian, bunyi air disebelah terhenti dan pintu sekali lagi dikuak. Senyap. Aku yang berasa tak sedap hati kemudian cepat-cepat mandi dan keluar dari bilik mandi dan ke sinki berdekatan untuk memberus gigi. Sinki dihadapan ku mempunyai sebuah cermin namun aku tidak memandangnya kerana difikiranku, aku teringatkan suatu cerita lain. Di katakan sebab utama tandas ini ditutup adalah kerana terdapat beberapa orang yang berjumpa dengan seseorang memberus gigi. Bunyi macam pelik. Tapi, mereka mengatakan, pada suatu malam, seorang pelajar masuk ke tandas tersebut untuk menberus gigi. Kelihatan sewaktu dia masuk, terdapat seorang pelajar lain yang sedang memberus gigi didalam. Dia lalu berdiri di sebelah pelajar itu. Mamat yang sudah berada di dalam tandas lebih awal itu hanya menundukkan kepalanya sambil memberus gigi.

Setelah pelajar yang baru masuk tadi selesai memberus gigi, dia perasan yang pelajar tersebut masih lagi memberus gigi. “Lama nya dia nie berus gigi”, detik hatinya. Kemudian, terdengar bunyi aneh, “tik, tik, tik, tik.” Seperti bunyi air yang menitik ke lantai. Titisan air tersebut semakin jelas kedengaran dan pabila di amati betul betul, pelajar itu sedar bukan air yang menitik, tetapi darah. Darah menitik-nitik dari muka pelajar tersebut masih tertunduk. Dengan tiba-tiba, pelajar yang masih lagi memberus giginya berpaling dan menunjukkan wajahnya yang hodoh, sedang memberus gigi menggunakan pencukur lipat seperti mana digunakan oleh tukang gunting rambut, darah tidah henti-henti mengalir. Makhluk tersebut merintih kesakitan, tapi tangannya masih laju memberus giginya menggunakan pencukur tersebut.

Takut menyelubungi jiwa, pelajar itu menjerit dan cuba untuk keluar dari tandas, tapi entah mengapa, pintu yang sedari tadi terbuka tiba-tiba tertutup dan tidak dapat dibuka. Dek kerana takutkan apa yang dilihatnya, dia pengsan. Selepas setengah jam, baru pintu tersebut dapat dibuka apabila terdapat pelajar yang terdengar jeritan tersebut dan pergi memeriksa namun hampa kerana pintu berkunci. Dia kemudian mendapatkan bantuan warden. Selepas itu, banyak kejadian yang sama berlaku sehingga memaksa pihak asrama untuk menutup dan memalang tandas berkenaan.

Aku masih lagi memberus gigi. Aku tidak berani untuk memandang ke cermin kerana entah mengapa, cerita tersebut terngiang-ngiang di fikiranku. Tapi, entah mengapa, aku merasakan sesuatu berada dekat denganku. Tiba-tiba, bahuku disentuh dan aku tak semena-mena menjerit kerana takut dan terkejut. Aku terus cuba untuk berlari tanpa memandang depan namun tiba-tiba aku terlanggar sesuatu yang panas dan lembut.

“Hye hye hye. Kenapa nie? Kenapa menjerit lari-lari nie?” kedengaran suara yang aku kenali. Aku yang masih lagi cuak dan takut terus menjerit terlupa akan suara siapa.

“Hye!! Hye!! Hye!! Sudah sudah. Bagitau abang, kenapa?” kata makhluk itu lagi. Pandanganku masih tertutup dan aku terus terusan menjerit.

Tiba-tiba hinggap penampar dimukaku. Sakit gila. Dek kerana sakit, aku tak lagi menjerit, tapi aku mula menangis. Sejak bila hantu pandai tampar-tampar nie. Ku memberanikan untuk membuka mata untuk melihat samada hantu tersebut masih ada atau tidak. Namun yang kelihatan, hanyalah abang Kamahl, berseluar pendek tanpa baju.

“Nie apersal jerit-jerit dalam bilik air nie malam-malam macam nie? Kan dah kene penampar. Senyap pun.” Katanya lagi.

“Waaaaa.” Aku hanya menangis. Sakitnya pipiku. Dah la tangan abang Kamahl nie besar dan tebal.

“La, nangis pulak. Sorry la, dah adek asyik menjerit, abang dah tak tau nak buat apa, tue yang abang tampar tue. Sorry yek. Meh sini abang tengok pipi adek.” Katanya lembut sambil melihat pipiku. Dia kemudian menemaniku pulang ke dorm untuk menukar pakaian, lalu kami ke dormnya. Di sana, dia menuam pipiku dengan kain yang dipanaskan sedikit untuk mengurangkan rasa sakit dan untuk mengurangkan bengkak.

Setelah pipiku dituam, abang Kamahl memberiku minum air milo panas. Katanya dia ambil dari dewan makan. “Now, adek dah ok dah?” tanyanya lembut. Aku hanya mengangguk sambil meneguk air. “Cakap kat abang, what happened?” aku kemudian menceritakan apa yang berlaku dan cerita-cerita seram yang kudengar dari senior-senior yang lain.

“Owh.” Jawabnya pendek. Dia terdiam seketika. “Now, abang tak tahu kalau cerita yang adek dengar tue betul ke tak. Tapi memang cerita tue dah lama ada dekat asrama nie. Lagipun seingat abang, tandas sebelah Makmor tue hanya pernah dibuka waktu abang form 1 hingga form 2, lepas tue diorang tutup. Abang bukan niat nak takutkan adek, tapi, lepas nie, kalau boleh jangan pergi tandas tue lagi. Kang tak pasal-pasal adek rasa bende yang sama pulak. Abang pun tak pernah nampak aper-aper, so abang tak tau sahih ke tak. Tapi, sebabkan adek dah rasa macam tue, so elok adek elakkan la yek. Sudah sudah. Jangan takut. Jangan nangis. Penakut jugak yek adek abang nie.” Katanya cuba memenangkan aku.

“Ye aaa. Mesti la takut. Tiba-tiba jer abang tepuk bahu adek. Dah la time tue adek tengah pikir macam-macam. Lepas tue kene tampar pulak, sakit tau. Tangan abang besar. Lebih dari muat dengan muka adek. Jap. Sejak biler adek jadi adek abang nie?”

“Sejak adek jerit-jerit takut tadi. Hahaha. Naper, tak suka ke jadi adek abang?” tanyanya.

“Tak cakap pun. Huhuhu. Tapi adek nie manja tau, takut abang la nanti tak suka jadi abang adek. So, adek nie adek abang ke berapa?” tanyaku. Biasala dok asrama, adek abang angkat nie. Entah adek keberapa je la kan aku nie.

“Nombor 2.” Jawabnya acuh tak acuh. Herm. Boley tahan, nombor dua, tak seperti yang aku sangkakan. Aku ingatkan abang Kamahl akan jawab, 5 ke, 6 ker, atau 10. Hahahaha.

“Serious? Sapa nombor satu?” tanyaku ingin tahu.

“Betul la nombor 2. Nombor satu adek tak kenal, dia tak study sini pun.”

“Ye la, sapa nama dia?” tanyaku lagi sedikit menekan.

“Nama dia, Syarifah. Baizura. Syed. ******.” Jawab abang Kamahl sepatah-sepatah sambil kembali menuam pipiku.

“Owh, Syarifah Baizura Syed ****** yek. Jap. Nama abang Syed Kamahl Syed ****** kan,  apesal nama bapak dia sama dengan bapak abang?”

“La, dah dia adek abang, mesti la nama bapak sama. Aperla adek nie. Dah bengong ker kene tampar dengan abang? Cian pulak adek abang nie dah bengong kene tampar. Nak kene tampar lagi sekali? Bagi cerdik balik? Nak?”

“Lorh. Huhuhuhu. Ok ok ok. Takmo aaa tampar-tampar. Sakit aaa.” Hahaha, boleh tak sedar pulak aku. Sengal.

“Tau pun sakit. Lain kali jangan wat abang tampar lagi. Abang bukan suka sangat bagi adek abang makan penampar nie. Nie malam nie nak buat aper jer? Dorm adek saper lagi yang tak balik?” Tanya abang Kamahl lagi.

“Adek jer yang tak balik. Erm, lepak bilik je kot. Tadi lepas teman Budin dengan Bad pergi perhentian bas, adek singgah beli komik. So, bacer komik je la.”

“Ooo, ok. Pandai-pandai simpan komik tue nanti, kalau tak kene rampas. Nie tak takut ker tido soang-soang?”

“Takut gak, tapi nak wat cam maner, dah adek jer yang ader. Member-member lain balik. Kalau tak boley join dorang.”

“Ala, takde aper-aper nye. Jangan pikir bukan-bukan. Kalau takut sangat, nanti abang teman, ok?”

“Owh, takpe ker? Cam susahkan abang jer.”

“Hek eleh, apa yang susahnye. Tido jer pun. Lain la kalau adek tido berdengkur sampai abang tak boley tido, tue memang susah la.”

“Huhuhu. Sengal la abang nie, adek tak berdengkur tau.”

“Ye la tue. Dah pukul 10.30 malam dah nie. Jom, pergi tengok tv dekat bawah.” Ajak abang Kamahl.

“Kejap, adek basuh cawan abang kejap.”

“Tinggal jer, cawan abang, abang basuh sendiri.”

“Tapi adek yang habiskan air abang.” Kataku lagi.

“Tinggal jer. Degil yek. Dah, jom.”

“Ok ok. Jom.”

Kami kemudian pergi menonton tv di tingkat bawah sehingga pukul 12 tengah malam. Tetapi, kami tidak terlalu memberikan perhatian kepada rancangan di tv kerana kami lebih banyak berbual-bual bersama.

 Abang Kamahl kulihat mengantuk, lalu aku mencadangkan untuk kami naik ke dorm untuk tido. “Adek, ikut abang pergi bilik jap.” Katanya kepadaku. Dia kemudian mengambil bantal dan selimutnya. Selimutnya diberikan kepadaku lalu kami bergerak ke dormku. Katilku terletak di bahagian bawah katil double decker. Tepi sekali dan dihalang dengan lokar kalau dipandang dari luar. Abang Kamahl kemudian merapatkan katil Faiz yang terletak di sebelah dengan katilku.

“Adek. Nie apa nie?” tanya abang Kamahl sambil memegang bantal peluk ku, atau lebih tepat di panggil bantal busukku.

“Bantal la. Apa lagi.” Jawabku.

“Macam nie adek panggil bantal? Nie dah baper lamer tak basuh nie?”

“Hehehehehe. Bantal tak penah basuh. Sarung, sebulan sekali tukar.”

“Adeyh, dah besar-besar pun ada bantal busuk lagi yek. Siap bawak masuk asrama lagi nie. Hahaha. Adek adek.” Gelak abang Kamahl.

“Eeee, biarlah. Bantal adek, adek yang pakai. Lagipun, adek kalau tido mesti nak kene peluk something la abang. Kalau tak, susah nak tido. Bantal tue la yang adek peluk selalu.” Terangku panjang lebar.

“Yer la, kalau ye pun, jemur la kadang-kadang bantal nie. Tak la bau hapak. Nie tak. Abang pegang kejap jer, dah tangan abang dah bau dah. Melekat bau dia. Nah, hidu. Hahahahaha.” Kata abang Kamahl berseloroh sambil cuba mendekatkan tangannya ke hidungku.

“Hahahaha. Ye la ye la. Nanti adek jemur, kalau adek rajin. Eeee, tipu je la, maner ader bau tangan abang.” Kataku setelah menghidu tangan abang Kamahl.

“Memang la abang tipu, sapa suruh adek hidu. Adek, adek. Hehehe.”

“Abang nie la. Sengal. Dah, baring lah.”

“Nie katil saper nie abang baring nie?” tanya abang Kamahl tiba-tiba setelah dia berbaring disebelahku.

“Dah baring baru nak tanyakan. Tue katil Faiz. Abang tak kenal kot.”

“Owh, ok. So, macam mane? Dah 3 minggu duduk asrama nie, best? Dah biase belum?” tanyanya lagi.

“Ok. Best. Adek suke. Just kadang-kadang bosan la. Yer la kan, tv dapat tengok Jumaat sampai Ahad petang jer. Lepas tue pulak, adek nak keluar bukan adek tau pun jalan kat Ipoh nie. Yer la, adek baru je pindah Perak hujung tahun lepas kan. Tapi at least kat sini member-member ramai. Abang pun ader. Hehehe. Boley adek kacau abang bila-bila.”

“Banyak la boley kacau abang bila-bila. Kang tak pasal-pasal kene dengan abang, nak?”

“Takmo. Serik dah kene tampar dengan abang. Baru kenal tiga minggu, dah kene tampar. Kalau 3 tahun, mau lunyai adek kot kene belasah.”

“Hahaha. Adek ingat abang jahat ker? Takde la. Tadi abang tampar tue pun sebab abang nak adek sedar, nak adek berenti menjerit. Dah abang cakap elok-elok suruh adek berhenti, adek tak dengar, tue yang abang tertampar tue.”

“Ter’tampar yek? Ter, yek? Banyak la Ter.” Kataku.

“Ye la ye la. Meh sini meh abang tengok pipi tue. Alalalalalala. Cian ya dia kene tampar. Padan muka.” Katanya sambil mendekatkan pipiku dengan mukanya. Dia kemudian menepuk perlahan pipiku. “Dah, tak sakit dah kan.” Katanya lagi.

“Huhuhu. Dah tak sakit dah.”

“Bagus la kalau macam tue. Abang mintak maaf tau.”

“Huhuhu. Maaf jer? Mana cukup.”

“Adeyh, dah tue nak aper lagi?” tanya abang Kamahl.

“Erm, esok abang teman adek kuar bandar Ipoh. Boley?”

“Owh, tue je ker. Ingatkan aper tadi. Ok jer. Then kalau macam tue, dalam kul 10 kita gerak. Ok?”

“Yeah, ok jer. Janji keluar. Adek tak kesah pukul berapa.” Balasku lagi sedikit happy.

“Ok. Tidolah. Dah pukul berapa dah nie. Good nite.”

“Good nite abang.” 

No comments:

Post a Comment