My list

October 11, 2012

Dia - Enam


E
Kami kemudian terus bergegas ke KLIA. Flight abang Kamahl sampai dalam pukul 12. Kami kemudian bergegas ke balai ketibaan yang berkenaan setelah melihat informasi yang dipaparkan. Hampir sepuluh minit kemudian, kelibat abang Kamahl mula kelihatan.

Aku melambai dari jauh kearah abg Kamahl, dan abang Kamahl tersenyum melihat kehadiran kami. Aku terus memeluk abang Kamahl sambil mencium tangannya. “Helo abang”

“Hello adek, Khai. Adek sehat tak?”

“Adek sehat jer. Meh sini,” kataku sambil mengambil beg bimbit yang dibawa abang Kamahl.
Setelah mengambil bagasi abang Kamahl yang lain, kami terus bergerak ke Subang, tempat tinggal abang Kamahl.

“Korang dah makan belum nie?” tanya abang Kamahl didalam perjalanan.

“Breakfast jer, sebelum gerak tadi. Abang dah mam belum?”

“Samala. Adek, masakkan untuk abang. Abang laparla.”

“Masak? Erm, abang nak makan ape? Ada ke barang-barang kat rumah abang nak masak?”

“Adek masakla daging masak merah, ngan itik kukus. Macam yang dulu adek masak itik tue. Ok?”

“Amboi, order. Macam order kat kedai je kan.”

“Hehehe, biasala. Adek kan pandai masak. Nanti boleh bagi Khai rasa air tangan adek.”

“Ader –ader je la. Ok, then kita singgah Tesco beli barang.”

Kami singgah sebentar ke Tesco untuk membeli barang-barang yang diperlukan. Aku turut membeli 2 kotak Jus PeelFresh Oren. Setibanya di rumah abang Kamahl, aku terus ke dapur untuk mula memasak sambil Khai membantu abang Kamahl mengangkat bagasinya. Abang Kamahl kemudian ke biliknya untuk mandi sambil meninggalkan aku dan Khai didapur.

“Tak bagitau saya pun awak pandai masakkan” kata Khai.

“Hehehehe, masak biasa-biasa ja. Selalu gak masak kalau rajin. Kalau lepak rumah abang, memang selalu masak la. Abang Kamahl pun pandai masak gak. Cuma dia malas.”

“Hahaha. Ooo, macam tue”

“Ha, ngumpat abang yek.” Tiba tiba abang Kamahl muncul berpakaian t-shirt dan seluar pendek khaki.

“Tau takpe. Kutuk abang sikit jer.”

“Iye la tue sikit. Adek nak abang tolong ape?” kata abang Kamahl lagi sambil mencapai pisau untuk memotong barang-barang kering yang tersedia diatas meja.

“Eh tak payah tak payah. Abang pegi rehat. Baru sampai, penat lagi tue.”

“Ala, tolong sikit-sikit jer.”

“Tak payah, biar adek ngan Khai jer wat. Abang pergi rehat.”

“Ye la ye la. Abang rehat kat depan. Bole la adek masak. Dengan Khai” kata abang Kamahl sambil tersengih-sengih.

“Abang!!” kataku sambil meninggikan not suaraku sedikit, mengerti akan maksud abang Kamahl sambil menarik abang Kamahl kedepan.

Khai tertawa melihat telatah kami.

“Abang nie, kan, saje je tau.”

“Ala, usik adek skit jer”

“Adek tak masak kang.”

“Alalalalala, ok ok ok. Abang tak usik dah. Lepas makan baru abang usik lagi”

“Huhuhu.” Aku terus kembali kedapur melihat Khai sedang memotong-motong itik yang dibeli tadi.

“Itik nie nak potong berapa?” tanya Khai.

“Potong 8. Lepas tue bersihkan dengan tepung. Then biar saya yang buat.”

“Ok.”

Setelah itik dan daging tadi sudah dipotong, aku kemudian meracik dan mengisar bahan bahan lain. Itik tersebut kemudian ku tabur garam, sedikit lada hitam, dried basil leaf, kicap cair, sedikit sos tiram beserta bawang putih, seinci lengkuas, sedikit minyak dan cili sementara Khai mencari pengukus. Setelah di gaul rata dan disusun di dalam bekas, itik itu kukukus.

“Itik dah siap, sekarang daging pulak.”

Sementara Khai menumis bahan-bahan yang telah disediakan, aku mula menanak nasi yang telah kuletakkan butter dan daun bay. Dengan ini, nasi akan menjadi lebih lembut dan sedap.

“Waaa, ada gaya chef. Lepas nie boleh jadi Chef Khai” usikku melihat Khai memasak.

“Perli la tue. Tak lepas la nak jadi chef. Hahahaha”

“Hehehe, ok la tue. Jap yek.” Aku kemudian ke depan sambil membawa segelas jus oren yang dibeli tadi untuk abang Kamahl. “Awak nak minum tak?” tanyaku kepada Khai setelah kembali ke dapur melihat Khai selesai memasak daging.

“Bole jugak” balasnya sambil aku menghulurkan segelas jus oren.

“Itik dah masak dah. Saya nak masukkan halia kejap, so dalam sepuluh minit lagi dah boleh makan.  Khai tolong tengokkan nasi, and tolong keluarkan daun tue” pintaku.
Kami kemudian makan bersama-sama. Khai cukup berselera. Begitu juga abang Kamahl.  Mungkin disebabkan hampir sebulan tidak menjamah makanan Malaysia. Hahaha.

“Huh, sedap tul itik nie. Cukup rasa. Daging pun sedap. Pandai adek masak”

“Adek masak itik jer. Daging Khai masak. Huhuhu” ngomel ku lagi.

“Owh, tak tau lak abang yang Khai pandai masak”

“Masak sikit sikit bole la bang, lagipun bahan-bahan semua adek abang dah siapkan, Khai campak-campak je la.”

“Hahahaha” tawa kami bertiga.

“Adek tido sinikan malam nie?”

“Aaah. Malam nie adek tido umah abang. Lagipun adek dah janjikan nak urut abg.”

“Ok. Khai? Stay la sekali. Esok pun hari Ahad. Takde plan ape kan?”

“Ala bang, Khai tak bawak baju la.”

“Baju abang Kamahl ader, muatkan. Bole tak abang?” pintaku.

“Bole jer. Abang tak kesah pun. Nanti abang bagi. Adek punya baju still ader lagi dalam bilik adek.”

“Bilik awak?”

“Owh, saya selalu datang sini, so bilik tue saya pakai kadang-kadang. So baju pun ada la gak 4 5 helai kat sini. Memang sengaja tinggalkan. Senang kalau datang.”

“Ooo, ok” jawab Khai.

Kami kemudian berehat-rehat di ruang tamu sambil menantikan makanan turun sebelum aku mula mengurut abang Kamahl. Banyak yang kami bualkan sementara tangan aku ligat mengurut badan abang Kamahl yang hanya memakai seluar pendek. Kebanyakannya berkisar tentang lawatan kerja abang, musim cutiku dan beberapa perkara lain.

Dinner hanya diluar pada malam itu. Aku membantu abang Kamahl mengeluarkan barang-barangnya dari dalam bagasi.

“Adek, nanti gantikan cadar bilik adek tue. Ambil dalam almari k. Kalau tak nanti gatal-gatal 
pulak badan, berhabuk dan hama.”

“Ok. Khai nak tido mana plak? Bilik satu lagi tue kan banyak barang” tanya ku lagi.

“Khai tido dengan adek la. Mana lagi? Takkan nak suruh tido depan dekat sofa pulak?”

“Erk, naper lak kene tido dengan adek? Segan la nak tido sekali ngan Khai. Cam nie la, adek kemaskan bilik adek tue, then Khai tido situ, adek tido ngan abang.”

“Ala, nak segan segan pulak. Tido je pun. Lainla kalau adek nak wat pe pe.”

“Abang nie kan. Sajer je tau pusing-pusing cakap adek. Ye la ye la.” balasku sedikit tidak puas hati. Aiyok. Nie yang buat aku tak boley tido pas nie. Segan lak. Kalau tido dengan abang Kamahl tue tak apa la. Dah selalu. Abang Kamahl nie saja ja.

“Ok set. Khai, Khai tido dengan adek malam nie tau” Jerit abang Kamahl di depan pintu kearah ruang tamu.

“Ha? Apa?” Jerit Khai balik. Tiba-tiba Khai muncul di muka pintu.

“Abang cakap, ...” abang Kamahl berdiri disebelah Khai sambil meletakkan tangan di bahunya dan tersenyum kambing ke arah ku, “... malam nie Khai tido dengan adek, dalam bilik adek.”

“Eh, tak per la. saya tido depan pun boleh. Kat sofa tue.” Balas Khai.

“Isk ader pulak datang rumah abang tido kat sofa. Ala, katil dalam bilik adek tue besar. Muat punya untuk korang berdua.”

“Awak tak kesah ker?” tanya Khai kepadaku.

Sebelum aku sempat menjawab, abang Kamahl memotong lalu menjawab, “Adek ok jer. Dia tak kesah. Abang dah suruh dia gantikan sarung bantal dan cadar bilik dia. Bantal adek tue berbau, memang bau dia habis la. Hahaha”

“Abang nie, malu aaa. Dah la tue. Erm. Ok, saya tak kesah. Nanti saya amikkan bantal lagi untuk awak.”

“Kalau awak dah kata macam tue, ok la.”

Kemudian ku lihat abang membisikkan sesuatu di telinga Khai dan, Khai hanya tersenyum simpul beserta pipinya menjadi sedikit merah. Entahlah apa yang dibisikkan oleh abang Kamahl tue. “Tue bisik bisik apa tue? Adalah tue plan tue” kataku sambil menjeling ke arah mereka berdua.

“Tak da pe pe pun.” Balas abang Kamahl.

“Tak caya, cakap cepat” aku meminta abang Kamahl memberitahu.

“Hehehe. Abang bagitau Khai kondom ader dalam laci bilik air kalau nak pakai.” Jawab abang Kamahl selamba.

“Ha?” aku dan Khai serentak terkejut. Aku memandang Khai yang juga terkejut.

“Eeh, apa lak, tak de la. Abang Kamahl cakap pasal benda lain. Takde kaitan dengan kondom ape pun.” Khai sedikit gelabah menjelaskan perkara sebenarnya.

“Hahahahahaha.” Abang Kamahl terbahak-bahak dan kemudian berlalu pergi, meninggalkan aku bersama Khai.

“Awak jangan risau k. Jangan pikir bukan-bukan tau” Kata Khai sambil duduk di penjuru katil.

“Abang Kamahl cakap aper?” tanya ku lagi, sedikit mendesak.

“Dia kata, awak tido lasak. Tue jer.”

“Betul?”

“Iya. Betul.”

Entah betul ke tak. Aku pun tak tau.

“Awak nak tido dah ke? Kalau awak nak tido dah, saya tukar cadar dengan sarung bantal sekarang.”

“Kejap lagi kot, saya nak lepak depan dulu tengok tv kejap.”

Aku menyambung mengemas baju-baju abang Kamahl dan kemudian menukar cadar dan sarung bantal dibilikku. Setelah selesai, aku ke depan dan kulihat abang Kamahl telah terlena di sofa, sambil Khai bersidai di beranda menghisap rokok.

“La, tido dah. Abang, bangun la. Tidor dalam, barang-barang dengan katil adek dah kemaskan.” Aku mengejutkan abang Kamahl.

“Erm, kejap la” abang Kamahl yang sedikit mamai tetap berbaring.

“Bangun, tido dalam” kataku lagi sambil menarik tangan abang Kamahl. Liat nak bangun abang nie kalau dah tido. “Khai, tolong saya tarik abang masuk bilik.” Khai hanya menuruti permintaanku.

“Sarung bantal dan cadar saya dah tukarkan, kalau awak nak tido dulu, tido lah.” Kataku kepada Khai.

“Awak tak nak tido lagi ker?”

“Jap lagi kot. Saya nak tengok tv kejap.”

“Ok.” Khai kemudian terus duduk dihadapan sofa, dengan belakang badannya di hadapanku. Aku berbaring-baring disofa. Sedikit kepenatan mengemas barang-barang abang Kamahl.

“Awak dengan abang Kamahl memang selalu macam tue yek?” Khai bertanya.

“Hehehe, tau tak apa. Abang Kamahl, kalau dah tertido kat depan nie, memang susah nak kejut masuk tido dalam bilik. Kadang-kadang kalau susah sangat nak kejutkan, saya biar kan je dia tido dekat depan. Tapi saya selimutkan la. Kang sejuk takut selesema pulak.”

“Nasib abang ada awak untuk jaga diakan.”

“Abang pun selalu jugak jaga saya. So, natural la tuk saya jaga dia balik. Lagipun dia kan abang saya.”

“Bagus la macam tue. Macam mana dengan hangover awak? Dah ok?”

“Dah ok dah. Owh, jangan bagitahu abang Kamahl tau, kang dia membebel pulak.”

“Dia tak tahu ke awak minum?”

“Dia tahu, cuma dia akan bising kalau saya minum banyak. Kalau sampai pening kepala ker, muntah muntah ke, for sure dia bising. Tapi hari tue takde la sampai muntah. Hehehe”

“Clubbing kat mana haritu? Awak selalu ke pergi clubbing?”

“Dekat Laundry bar. Dengan kawan-kawan. Joe pun ikut sekali malam semalam. Takda la selalu. Sebulan sekali ke, lebih kurang la. Lagipun saya kalau pergi tak menari pun. Lebih suka lepak bar dan minum-minum sambil sembang. Awak selalu ke club?”

“Owh Laundry, dekat je la dengan rumah saya. Kenapa tak menari sekali? Saya jarang ke club, lebih suka ke bar macam Skybar lepak lepak minum-minum jer.”

“Hehehehe. Saya tak pandai menari la. Sebab tue kalau pegi club takkan jejak dance floor. So awak duduk Damansara la yek.”

“Yup, dekat Mutiara Homes, dekat je dengan Laundry.”

Mataku semakin berat. Sedap pulak baring kat sofa nie. Kami terus menonton sehingga tanpa ku sedar aku terlelap. Tiba-tiba aku terasa diriku diangkat. Kubukakan mata dan kulihat Khai sedang mengangkatku masuk kedalam bilik. Khai masih tidak perasan yang aku sudah terjaga. Dia kemudian membaringkan aku di atas katil dan berbaring disebelahku. Khai yang hanya berseluar pendek dan bersinglet hitam kini berbaring disebelahku. Dia meletakkan tangannya di atas kepala dan kemudian menutup mata.

No comments:

Post a Comment